H-Wodka en Reedyk ontwikkelen veldrobot op waterstof

Stichting H-WodKa (De Hoeksche Waard op de Kaart) en machinebouwer Reedyk ontwikkelen een veldrobot die voorzien is van een brandstofcel. Aan het autonome voertuig kun je verschillende werktuigen monteren. De ontwikkelaars hebben inmiddels een eerste testmodel gebouwd.

Op een ontwerptekening is te zien dat de robot voorzien is van zes elektrisch aangedreven rollen. Aan het frame kun je verschillende werktuigen monteren, zoals schoffelmessen, vaste- of veertanden of een freesas. In het chassis worden de waterstoftanks weggewerkt. Volgens de ontwikkelaars wordt het voertuig voorzien van een zogenoemd power & brain pack. Dit pakket bestaat onder meer uit een 50 kW waterstof brandstofcel. Samen met een accupakket kan die cel een piekvermogen van 90 kW leveren. Voor een betere gewichtsverdeling kun je het pakket verschuiven ten opzichte van het chassis. Door het lage gewicht van de Robotiller willen H-Wodka en Reedyk bodemverdichting voorkomen.

Test

De ontwikkelaars hebben al een testmodel van de Robotiller gebouwd. In september hebben ze dit model getest. Het testmodel bestaat uit twee rollen met elektromotoren. Tijdens de test maten ze de benodigde kracht en keken ze wat de beste vorm voor de rollen was. Een generator, die op een aanhanger stond, reed mee voor de energievoorziening en de besturing van het testmodel. Met een computer werd er data verzameld. Tijdens de test draaide de voorste rol langzamer dan de achterste. De voorste rol maakt daardoor de grond vlak, terwijl de achterste rol de grond verkruimeld.

Waterstof

In december hebben de ontwikkelaars een tweede test uitgevoerd. Dit keer met een Hyundai Nexo. De Robotiller kijgt namelijk dezelfde brandstofcel als deze waterstofauto. Bij de auto deden ze metingen naar onder meer de koeling, het luchtverbruik, de temperatuur van de componenten en de hoeveelheid uitstoot van water. Uit deze test werd duidelijk dat er minder koeling nodig was dan verwacht. De reactiesnelheid van de krachtbron op een vermogensverandering was sneller en er kwam meer water in plaats van waterdamp uit de uitlaat.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een reactie