PREMIUM: New Holland vernieuwt T7HD-serie

Trekkerbouwer New Holland heeft de zogenoemde T7HD-serie vernieuwd. De topmodellen uit de T7-trekkerserie hebben een nieuwe cabine en een nieuw cabine-interieur.

Het nieuws van de vernieuwde T7 Heavy Duty-serie van New Holland komt ruim een week na de introductie van Steyrs tweede generatie van de Terrus CVT. En ja, die trekkers zijn zo goed als gelijk aan elkaar. Net als de Steyr Terrus komt ook New Hollands T7HD uit de CNH-fabriek in het Oostenrijkse Sankt Valentin.

Er zijn drie modellen. De T7.275, T7,290 en het topmodel T7.315. De trekkers heb een maximaal motorvermogen van respectievelijk 202, 213 en 231 kW (275, 290 en 315 pk). Alle trekkers zijn alleen verkrijgbaar met de traploze Autocommand-transmissie.

Nieuwe cabine

De grootste verandering is de cabine, zo merkte de redactie van LandbouwMechanisatie tijdens een preview van de trekker. De mechanisch geveerde cabine, en dus ook het cabineframe, is compleet nieuw. Er is 7,5 procent meer ruimte in de cabine en de deur kan verder open. Ook loopt de achterruit langer door naar beneden, wat het zicht op de machines, de hef en de trekhaak moet verbeteren. De trap kreeg een upgrade en de handgreep is aangepast. De onderste trede is uitschuifbaar.

De deur heeft een nieuwe handgreep en je kunt de cabinedeur nu ook op afstand op slot zetten en weer ontsluiten. Aan de sleutel van de T7HD-trekkers hangt namelijk een zogenoemde immobiliser. Met een druk op de knop doe je de deur open, net als bij een auto. En ook net als bij de personenauto: is de sleutel niet in de trekker aanwezig, dan start de trekker niet. Kies je voor deze elektronische sleutel dan kun je de trekker ook starten met een startknop. Zo niet, dan moet je de sleutel omdraaien.

Dashboard in het stuur

Opmerkelijk zijn de schermen in de cabine. In de meest rijk uitgeruste versie van de T7HD, zit er namelijk een beeldscherm in het midden van het stuur. Draai je het stuur, dan staat het scherm stil. We zagen het al eerder op het prototype van de methaantrekker, die de fabrikant in 2017 liet zien. Kies je voor dit scherm, dan krijg je er dus ook een vernieuwde stuurkolom bij. Verstel je het stuur, dan beweegt dat zo naar je toe of van je af, dat het scherm altijd de juiste kijkhoek heeft. Overigens zie je op dit scherm de zaken die je normaal op een dashboard zou zien. Denk daarbij aan de snelheid, de stand van de hef, het motortoerental en de motoruren. Je kunt daar niets aan veranderen of personaliseren.

Dat kan wel op het tweede scherm dat op de vernieuwde Sidewinder armleuning is te vinden. Dat 12 inch scherm draait op Android. Je bedient er de hele trekker mee en kunt er de gps- en isobus instellingen op terugvinden. Zo is het mogelijk om de hydraulische ventielen aan de flippers toe te wijzen. En ja, daarbij veranderen de kleuren van de ledbalkjes in de flippers, zodat ze overeenkomen met de kleuren van de ventielen achterop de trekker.

Ook de bedieningshendel is vernieuwd. Hij komt nu automatisch terug en er is een stopknop op te vinden. Na het indrukken stoppen alle bewerkingen. Je kunt nu ook met deze joystick van richting veranderen. Een knop is vrij programmeerbaar.

Ruimte

Hoewel de optioneel geventileerde bestuurdersstoel verder naar achteren kan schuiven is de cabine toch zo groot geworden dat er nog steeds 20 centimeter extra ruimte is achter de stoel. De stoel draait iets verder naar rechts. Was dat voorheen 14 graden, nu is dat 22 graden. De koelbox kan rechts voor de bestuurder zijn plaats vinden. Optioneel levert New Holland ook een koelboxsteun en er is een 12 volts aansluiting rechts voor te vinden voor de elektrische koelbox. Tegelijkertijd is er een optioneel koelvak onder de bijrijdersstoel waar twee grote twee literflessen in passen.

Een aardige bijkomstigheid zijn de USB-poorten maar vooral de 230 volt aansluiting in de cabine is een welkome verbetering. Verder kun je een DAB-radio krijgen met vier luidsprekers en een subwoofer. Het geluidsniveau in de cabine, met de radio uit, zou 66 dBa bedragen, claimt New Holland.

Meer licht

Maar er zijn meer, zij het kleine, veranderingen. Zo zijn de led-zwaailampen nu voorop de cabine te vinden en kunnen ze scharnieren. Ook is het led-verlichtingspakket uitgebreid. Er zijn maximaal 24 led werklichten. Ook heeft de ruitenwisser op de voorruit een andere plaats gekregen, lager op de voorruit. In plaats van 90 graden, slaat die ruitenwisser nu 120 graden uit. En dat betekent meer zicht bij slecht weer.

Nieuw ontwerp

De spatborden hebben een nieuwe ontwerp. Ze zijn 10 cm lager waardoor de ruimte tussen de spatbord en de band kleiner is geworden. De radius van het spatbord volgt nu de band. Dat neemt niet weg, dat er wel een fikse band onder de trekker past. De grootste maat is: 650/85R42. Tegelijkertijd moet dit nieuwe ontwerp meer zicht geven achter de trekker. Daarvoor zin ook de spatbordverlengstukken ingekort.

Stopknop

Op het spatbord zijn natuurlijk de bedieningsknoppen van de hef en de aftakas te vinden. Maar niet alleen dat. Ook een hydraulisch ventiel, die van de topstang bijvoorbeeld, kun je met een kop achter de trekker bedienen. En dat geldt ook voor het instellen van twee motortoerentallen. En als laatste is er een stopknop. Druk je die twee seconden in, dan stopt de trekker.

Op het spatbord is een led lamp gemonteerd, die zicht geeft op de trekhaak en de hefinrichting. Hij gaat aan zodra je de achteruit versnelling inschakelt. Om het zicht op de trekhaak nog verder te verbeteren, kun je in de cabinerand een camera laten monteren, waarvan het beeld op de monitor is terug te zien. Er is ook in de neus van de trekker een camera te vinden, die het zicht voor de trekker moet vergroten. Dat is handig bij het aankoppelen van machines maar ook tijdens het transport. Het geeft immers meer zicht op kruisingen. Een eventuele derde camera kan draadloos zijn werk doen. Zo kun je hem op een kieper of op een machine monteren.

Europese ventielen

New Holland koos bij deze trekker in plaats van de Amerikaanse hydraulische ventielen voor het gebruik van de Europese Bosch ventielen. Dat heeft meteen als voordeel dat ze door het indrukken van een kunststof hendeltje drukloos zijn te maken. Ook heeft de trekkerbouwer alle functies achterop de trekker meer bij elkaar gegroepeerd.

De T7HD gaat in oktober in productie.

 

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een antwoord