Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Om aan de Stage 3B eisen te kunnen voldoen ontwikkelde JCB, de Britse fabrikant van onder andere landbouwtrekkers, de Ecomax T4 motor. Een nieuw verbrandingssysteem moet het gebruik van een roetfilter voorkomen.

Tachtig miljoen pond is er in totaal aan het onderzoek van de nieuwe motor gespendeerd zegt JCB. De Ecomax T4 dieselmotor is het resultaat. Deze motor gebruikt geen ‘Diesel Particulate Filter’ ofwel een roetfilter, om aan de nieuwe emissie eisen te voldoen. Ook de standaard onderhoudsintervallen van 500 uur blijven staan.
Lager brandstofverbruik
JCB past een nieuwe generatie common rail inspuiting toe met drukken van maximaal 2.000 bar. Ten opzichte van zijn voorganger is het brandstofverbruik met vijf tot tien procent gezakt zegt de fabrikant. Ook het koelpakket blijft hetzelfde en is de motor uiterlijk niet aangepast. Het zal dus niet nodig zijn om de machines aan te passen.

Adblue toevoeging onvermijdelijk
Toch geeft JCB toe dat, om aan de Tier 4 eisen te kunnen voldoen, een uitlaatgas nabehandeling met NOx (stikstofoxide, zoals ureum) waarschijnlijk ook voor hun onvermijdelijk is.

Gerelateerde artikelen