Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Trekkers en andere landbouwvoertuigen moeten verplicht voorzien worden van een kenteken. Dat vindt Koos Spee,  voormalig verkeersofficier van het Openbaar Ministerie en bekend van het tv-programma Wegmisbruikers.

Dat er nog geen verplicht kenteken is voor alle landbouwvoertuigen vindt Spee onbegrijpelijk. “Dat gedoe rond het kenteken slaat nergens op. Economische belangen zijn de afgelopen jaren voor de verkeersveiligheid gegaan.”Het kentekenen van landbouwmachines zou volgens boeren-belangenbehartiger LTO-Nederland namelijk te duur uitpakken, waardoor het verplichte kenteken van de agenda verdween. “In verhouding met de gigantische investeringen voor landbouwmachines, kunnen de kosten voor het kenteken er toch wel af”, vraagt Spee zich echter hardop af. Het huidige voorstel van een door Karla Peijs voorgezeten verkeerswerkgroep gaat uit van een vrijwillig kenteken. Met kenteken mag een trekker sneller rijden dan 25 km/h en gebruik maken van wegen die normaal gesloten zijn voor langzaam verkeer.

Gemakkelijker handhaven

Maar een verplicht kenteken op alle landbouwvoertuigen, en dus ook aanhangers, zou de handhaving ten goede komen, meent Spee. Hij verwacht dat alleen goedwillenden een kenteken zullen aanvragen. “Als je geen kenteken hebt kun je immers ook niet bekeurd worden als je langs een flitser rijdt. Zonder kenteken moeten we mensen staande houden en met de hand nagaan of alles wel in orde is. Dat kost veel teveel tijd.”

Registercontrole

Ook de controle op de juiste verzekeringen kun je middels een kenteken gemakkelijker nagaan, merkt Spee op. “Met de register controle van een gekentekend voertuig kijk je ieder half jaar automatisch of het voertuig verzekerd is.”

Gerelateerde artikelen