Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Service is de belangrijkste reden voor onder meer boeren en loonwerkers om een landbouwmechanisatiebedrijf (lmb) te kiezen. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat het Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven gisteren presenteerde.

Van alle ondervraagde klanten van landbouwmechanisatiebedrijven vindt 51 procent de mate van service dat het bedrijf biedt een van de belangrijkste redenen om voor dat lmb te kiezen. Daarna volgen de locatie van het mechanisatiebedrijf, met 37 procent, en het persoonlijke contact met de medewerkers van het mechanisatiebedrijf. Dat speelt voor 27 procent van de ondervraagden een rol bij hun keuze.

Merk minder belangrijk

Het merk trekkers of machines dat het landbouwmechanisatiebedrijf verkoopt, is van ondergeschikt belang. Een kwart (25 procent) van de ondervraagden meent dat dit de reden is dat ze voor een bepaald bedrijf kiezen.

Industrie
Opvallend is het verschil tussen de verschillende sectoren. Zo vinden akkerbouwers, melkveehouders, fruittelers, hoveniers en loonwerkers dat de service van het lmb erg belangrijk is, terwijl de industrie daar minder van overtuigd is. Zij gaat vooral voor een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Ook vindt de industrie de locatie van het mechanisatiebedrijf helemaal niet belangrijk. Zo´n 85 procent van de ondervraagde fruittelers daarentegen noemt dat een van de belangrijkste redenen om voor het mechanisatiebedrijf te kiezen.

Gerelateerde artikelen