De Belgische importeur van Fliegl, Ludo Pauwels, heeft achter de uitschuifwagen van de Duitse fabrikant een transport- en reinigingsunit geconstrueerd waarmee aardappelen rechtstreeks op de vrachtauto kunnen worden gelost.
Fliegl maakt al dertien jaar uitschuifwagens volgens het tweetrapsprincipe: bij het lossen wordt in eerste instantie de voorwand en het voorste deel van de bodem naar achteren geschoven. Als de voorwand halverwege is, blijft het schuifbare deel van de bodem staan en schuift de voorwand het product verder de wagen uit.
Fliegl levert voor de uitschuifwagen een aantal cassettes die achter de wagen gemonteerd kunnen worden, zoals een achterklep, een mestverspreider of een graanvijzel. Maar de fabrikant had volgens de Belgische importeur geen plannen voor een aardappelafvoerband, terwijl daarnaar in België wel behoefte was. Daarom heeft Pauwels de handschoen zelf opgepakt.
Reinigingsset
Direct achter de wagen is de reinigingsset met 5 rollen gemonteerd. Pauwels kan de set leveren met sterrollen, gladde stalen rollen of axiaalrollen. Daarachter is in de lengterichting de afvoerband gemonteerd. De afvoerband steekt bij het lossen zes meter achter de wagen en daardoor kan de vrachtwagen aan de overkant van de sloot (op de verharding) blijven staan. Als de uitschuifwagen leeg is, wordt de 2.800 kilo wegende afvoerband achter de uitschuifwagen opgevouwen.
Afhankelijk van de uitvoering kost een drieassige Fliegl-uitschuifwagen met een inhoud van 50 kuub (voldoende voor een vrachtauto van 35 ton), inclusief de aardappelafvoerband en reinigingsunit circa 125.000 euro.