Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Elektronica

SBG op Canbus-toer

SBG, de fabrikant van GPS-systemen uit Middenmeer, heeft inmiddels 50 trekkers uitgerust met Canbus GPS-voorbereiding. Gegevens van machines worden niet meer op de terminal opgeslagen, maar op de trekker. Bovendien kan SBG nu makkelijker koppelen met voorbereidingen van andere fabrikanten.

20130620_SBG_Canbus_trekkerset._SMALLSBG, de fabrikant van GPS-systemen uit Middenmeer, heeft inmiddels 50 trekkers uitgerust met Canbus GPS-voorbereiding. Het kenmerk van Canbus is dat je er op iedere plaats informatie in kunt stoppen of uit kunt halen. Met Canbus vervang je complexe bedrading door twee draden waarover volgens een protocol gecommuniceerd wordt.

Door een nieuwe digitale gyroscoopmodule, de DynamIQ, hoeft SBG geen grote grijze box meer op of onder de trekker te hangen waar het analoge waterpas in zit. De gyroscopen, die het analoge waterpas vervangen, zitten nu in een handzaam kastje dat je prima in de cabine of op een machine kunt monteren.

De Dynamic IQ is nodig om de bewegingen en het scheef hangen en richtingsveranderingen van een trekker of machine te meten. Door scheef hangen waant de hoog bevestigde antenne zich op een andere plek. Die afwijking moet je corrigeren. Een digitale gyroscoop is een voorwaarde om met Canbus te kunnen werken.

Isobus-stekker

SBG levert de Can-trekkerset in twee uitvoeringen. De Can IR is de meest uitgebreide versie voor werktuigbesturing. IR staat voor Implement Ready. Om een werktuig aan te sturen plaatst SBG een gestandaardiseerde Isobus-stekker. Heb je een Isobus-trekker, dan plaatst SBG een tweede stekker achterop. Over een bus-systeem kan namelijk maar één signaal.

Heeft bijvoorbeeld een spuit eigen sectieafsluiting, dan kun je dat niet combineren met SBG’s werktuigbesturing, bijvoorbeeld disselbesturing, van SBG. De IR-variant is 200 euro duurder dan de standaard variant die niet geschikt is voor werktuigbesturing. Bij die laatste komt dus ook geen Isobus-stekker.

Retro-fit

Oude terminals van SBG zijn met Canbus te voorzien. Hiervoor wordt een extra module ingebouwd in de terminal. De kosten daarvan zijn eenmalig 500 euro. Bestuurde werktuigen krijgen, naast de Dynamic IQ, de digitale gyroscoop, een eigen stuurcontroller. Die module zorgt voor de aansturing van de hydrauliek. De machinegegevens worden opgeslagen op de stuurcontroller en niet meer op de terminal.

Iedere machine met eigen stuurcontroller, kun je dus gebruiken met iedere terminal van SBG zonder opnieuw gegevens in te voeren in de terminal. Maar het biedt nog een voordeel, SBG kan bij een storing de oorzaak makkelijker traceren, omdat de gegevens separaat zijn opgeslagen. De gegevens kunnen niet met elkaar verward worden.

Aansluiting met andere merken

Door het Canbus-systeem kan SBG trekkers die af fabriek zijn voorbereid door fabrikanten als Claas, John Deere, Agco, CNH en Trimble, voorzien van de SBG-terminal.

20130620_SBG_Canbus_trekkerset._SMALL

Gerelateerde artikelen