MuA Güstrower, wat staat voor Maschinen- und Antriebstechnik GmbH, is geen nieuwkomer in thuisland Duitsland. Het bedrijf is al sinds 1900 actief met de bouw van landbouwmachines en werd vooral bekend door de productie van kunstmeststrooiers, ten tijde van de DDR. Na de ‘Fortschritt periode’ werd het bedrijf in 1992 zelfstandig en bleef zich focussen op bemestingstechniek.
Spaakwielbemester
Sinds dit voorjaar loopt in ons land de eerste spaakwielbemester van Güstrower, door Van Gemeren overgespoten in de blauwe kleur van hun bedrijfstak Gemtech, wat zich specialiseert in machines voor de toediening van vloeibare kunstmest en kunstmestvervangers. De Güstrower spaakwielbemester heeft een tank van 8.000 liter en een werkbreedte van 3 tot maximaal 15 meter. De bemestingsunit is ook los leverbaar.
Overlaadwagen
Deze zomer gaat in Zuid-Holland tevens de eerste Güstrower GTU 25 overlaadwagen draaien. De fabrikant zegt dat een overlaadwagen voor 30 procent capaciteitsverhoging kan zorgen bij het dorsen. Naast het transporteren van graan kan de wagen ook gebruikt worden om kunstmest en zaaizaad naar het land te brengen. Hiervoor wordt aan de losvijzel een speciale goot gemonteerd. De GTU 25 heeft een laadcapaciteit van 25m³, wat neerkomt op zo’n 20 ton tarwe. Loscapaciteit is maximaal 12m³ per minuut.
“Uniek aan de Güstrower overlaadwagen is het feit dat hij op zeer grote banden kan worden gemonteerd”, verteld vertegenwoordiger Cornelis Kats. “Onder deze machine zitten Michelin Cargo X Bib banden in de maat 750-60 R30,5. Een ander voordeel is bodemklep, waardoor de machine zeer snel is schoon te maken.
In Nederland, waar het aantal te dorsen hectare’s vaak laag ligt, komt de overlaadwagen goed van pas om bijvoorbeeld direct in vrachtwagens te lossen. Ook zorg je ervoor dat met één wagen minder sporen in het perceel worden gereden dan bij twee of drie kipwagens.
De Güstrower GTU 25 overlaadwagen is op 11 juli tijdens de Graandemodag in Westmaas aan het werk te zien.