Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Weg met landbouwverkeer!

Al jaren is landbouwverkeer vele automobilisten een doorn in het oog. Ze rijden te langzaam, zijn slecht verlicht, te breed, maken de weg vuil, vul maar aan. En dan wordt er ook nog oneerlijke concurentie bedreven met het beroepsgoederen vervoer.

Al jaren is het landbouwverkeer vele automobilisten een doorn in het oog. Ze rijden te langzaam, zijn slecht verlicht, te breed, maken de weg vuil, vul maar aan. En dan wordt er ook nog oneerlijke concurrentie bedreven met het beroepsgoederen vervoer.

Transport van grond, aardappels en andere landbouwprodukten over grotere afstand, met een trekker-kipper combinatie. Op die trekker een niet gediplomeerde chauffeur (meestal een jongen die net van school komt en pas zijn trekker certificaat heeft gehaald), geen wegenbelasting en – tot voor kort – ook nog relatief goedkope brandstof, geen keuring van materiaal, hoe kun je daar als vrachtwagen nu tegen concurreren? Het zijn zo maar een aantal vooroordelen van het niet landbouwpubliek op een rij.

Wat vergeten wordt is dat het landbouwverkeer de laatste jaren een serieuze inhaalslag gemaakt heeft op vlak van techniek. Zo ging de constructiesnelheid omhoog naar meer dan 40 km/h. De overheid hield ondertussen nog steeds vast aan een maximumsnelheid van 25 km/h. Ondertussen halen de trekkers met gemak remvertragingen die boven de eis voor vrachtwagens van 5 m/s² uitkomt. En dat terwijl de overheid nog steeds 3,1 m/s² als minimum eis voorschrijft. En daarnaast doet ook ABS nog eens zijn intrede op de moderne trekker.

Onderzoek van Royal Haskoning DHV op de N360 in september 2013 toonde aan dat een groot deel van de bezwaren die ik eerder noemde alleen in het hoofd van de bestuurders van niet landbouwvoertuigen zit. De opgelopen vertraging door het niet inhalen van het in hun ogen te trage landbouwverkeer bleek slechts 30 seconden te bedragen in vergelijking tot bestuurders die wel inhaalden.

Landbouw is een economisch zeer belangrijke sector. We voorzien in een exportwaarde van 74 miljard euro (17 procent van totale nederlandse export). In de sector zijn direct of indirect ongeveer 1.000.000 mensen werkzaam. We zijn allemaal druk en onderweg onze boterham te verdienen, laten we dat vooral niet vergeten. Laten we daarom meer begrip en vooral verdraagzaamheid voor elkaar opbrengen als we de weg op gaan. Als dat lukt krijgt de titel van dit verhaal een heel andere betekenis.

Gerelateerde artikelen