Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Blog

Innovatie op innovatie

Het ontwikkelen van de Wingssprayer heeft me vele jaren gekost. Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. We hebben het systeem al op wel vijftien merken spuitmachines gebouwd. En dan plotseling, zomaar ineens, komt een spuitfabrikant op het idee met een nieuw model om het buitenste deel van de spuitboom naar binnen te laten draaien in plaats van naar buiten…

Het ontwikkelen van de Wingssprayer heeft me vele jaren gekost. Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. We hebben het  systeem al op wel vijftien merken spuitmachines gebouwd. En dan plotseling, zomaar ineens, komt een spuitfabrikant op het idee met een nieuw model om het buitenste deel van de spuitboom naar binnen te laten draaien in plaats van naar buiten…

Dat naar binnen te draaien deel van de spuitboom komt dan recht boven het eerste spuitboom deel; links en rechts naast de tank. Dat een en ander moet voldoen aan de wet- en regelgeving voor wat betreft transportbreedte op de weg  is wel uit te leggen. Maar als je onder het buitenste deel van de spuitboom onze Wingssprayer hangt waar moet dan dat deel blijven als je dit deel boven het eerste boomdeel op gaat vouwen?

Je kunt hem weg laten draaien naar links of naar rechts. Je kunt hem via een parallellogram constructie optrekken, elektrisch omhoog draaien of met luchtcilinders of lineaire actuator, omhoogschuiven via een sleufgeleiding of via een tandradconstructie.

Nou ja, we zijn niet voor niks zover gekomen, dus niet bij de problemen neer gaat zitten heeft weinig zin. Op zoek naar oplossingen dus. Het buitenste deel van de Wingssprayer moet in elk geval niet meer onder de spuitboom hangen als je hem dichtklapt. Je kunt dan een deel op laten klappen, halverwege dubbelvouwen of helemaal opklappen. Je kunt hem weg laten draaien naar links of naar rechts. Je kunt hem via een parallellogram constructie optrekken, elektrisch omhoog draaien of met luchtcilinders of lineaire actuator, omhoogschuiven via een sleufgeleiding of via een tandradconstructie. Dat zou je met lucht kunnen bedienen. Maar ook elektrisch. Of beter nog: hydraulisch. En wat zou dat betekenen voor de prijs? Het is namelijk weer een extra investering om het systeem op deze spuiten toe te kunnen passen. Vragen genoeg dus…

Dan begint de zoektocht naar zo klein mogelijke, hydraulische, dubbelwerkende cilinders. En het moeten ook nog eens lichte cilinders zijn.

De inbouwruimte moet in ieder geval zo klein mogelijk gehouden worden. De afgelopen tijd maakte ik model na model. Ze belanden ook model na model in de prullenbak. Uiteindelijk blijkt het aansluiten op de bestaande hydrauliek het beste. Soms heb je immers geen lucht op de spuit. En voor een 12 volt bediening moet je extra schakelingen opbouwen. Dan begint de zoektocht naar zo klein mogelijke, hydraulische, dubbelwerkende cilinders. En het moeten ook nog eens lichte cilinders zijn. Ze worden namelijk op het uiteinde van een 40 meter spuitboom gemonteerd. Daar is een extra gewicht en elke kilogram extra ongewenst. Uiteindelijk, en na lang zoeken lukt het om via via via een mini hydraulische cilinder met een korte slag te bemachtigen. En hij is ook nog eens dubbelwerkend en kan toch een druk van 400 bar hebben. Zo kwamen we uiteindelijk uit op een hydraulische cilinder die met slangen en koppelingen geen 3 kg per maar 600 gram per stuk weegt.

Hij werkt!

Halverwege de zoektocht wilde ik de handdoek in de ring gooien. Maar uiteindelijk leidt een goede ingeving en dito hulp tot een nieuwe innovatie. En nog belangrijker: hij werkt!