Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

New Holland’s methaantrekker eerder praktijkrijp

De methaantrekker van trekkerfabrikant New Holland is een jaar eerder klaar voor de marktintroductie dan begin van dit jaar werd aangenomen. De tests verlopen zo voorspoedig dat de trekker eerder in de prijslijst kan worden opgenomen.

New Holland verwacht dat de methaangas-trekker uiteindelijk net zo duur is als de huidige trekkers in hetzelfde vermogenssegment. De trekker is vriendelijker voor het milieu omdat hij minder schadelijke gassen uitstoot. Dat, en de lage kosten van methaan, maakt de brandstof een alternatief voor diesel. Het ontwikkelen van filters en katalysatoren om tot schonere dieselmotoren is namelijk erg duur. Met een gasmotor kun je tegen relatief lage kosten aan nieuwe milieu-eisen voldoen. Het huidige prototype van New Hollands methaangastrekker voldoet aan de Stage 4 eisen.

Wereldtentoonstelling

Op proefbedrijf La Belotta, in de buurt van Turijn, test New Holland dit tweede prototype van de methaangastrekker. Daar is namelijk ook een biogasinstallatie te vinden die het methaangas produceert dat de trekker verbruikt. De trekker is gebaseerd op een New Holland T6.175. Het eerste prototype, gebaseerd op een T6.140 staat momenteel op het dak van het New Holland paviljoen op de wereldtentoonstelling in Milaan. Daar laat de fabrikant zien dat de trekker onderdeel is van zijn visie op een duurzame landbouw.

Nieuwe motor

De motor vormt het belangrijkste verschil tussen het huidige prototype en de eerste versie. New Holland verving de 136 pk sterke vier cilinder Iveco F1 benzinemotor uit een kleine vrachtwagen begin dit jaar door een echte gasmotor uit FPT’s NEF-serie. Een zescilinder die 132 kW (179 pk) levert. In tegenstelling tot de krachtbron uit het eerste prototype, is het tweede prototype van de methaantrekker onderdeel van het frame. En dat maakt de motor ook beter geschikt voor gebruik in trekkers.

Lager koppel

Het koppel bedraagt maximaal 710 Nm. Dat is gelijk aan dat van de dieselmotor in de standaard T6.175. Ook wat betreft de vermogens- en koppelcurve is de krachtbron nagenoeg gelijk aan een dieselmotor. Nagenoeg, want alleen bij lage toeren blijft het koppel achter. Het is dan ook nodig om met dit prototype met iets meer motortoeren weg te rijden dan je gewend bent.

Gastanks op werktuigen

Gebleven zijn de negen gastanks. Zes onder de trekker en drie langs de achterste stijlen van de cabine. Nog altijd kunnen ze maar 300 liter gas bevatten. En dat is net genoeg voor een halve dag veld werk. Voor veel potentiële klanten is dat te weinig. Maar niet getreurd. De capaciteit is volgens New Holland te verhogen door in de fronthef of door op machines achter de trekker extra gastanks te monteren. Dat zou het mogelijk moeten maken om een hele dag op methaangas te kunnen rijden.

Meer vermogen

Ook een sterkere trekker op methaan is mogelijk, geeft ontwikkelingschef Ricardo Marcelli aan. Motorenfabrikant FPT, net als New Holland onderdeel van de Fiat familie, heeft een 7,9 liter zes cilinder Cursor-motor in het programma die op gas loopt. Die motor levert een vermogen van ongeveer 350 pk.