Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Transport

CEMA: ‘Meer ongelukken met oude trekkers’

Bij het grootste deel van de ongelukken met trekkers op de Europese wegen zijn vooral oudere machines betrokken. Dat is tenminste de conclusie na bestudering van de zogenoemde CARE (Community Road Accident Database) database. Een database waarin alle ongelukken in zeven Europese landen worden verzamelt. De database is een initatief van de Europese Unie.

Bij het grootste deel van de ongelukken met trekkers op de Europese wegen zijn vooral oudere machines betrokken. Dat is tenminste de conclusie na bestudering van de zogenoemde CARE (Community Road Accident Database) database. Een database waarin alle ongelukken in zeven Europese landen worden verzamelt. De database is een initatief van de Europese Unie.

Uit de gegevens die CEMA, de belangenbehartiger en lobbyorganisatie van de landbouwmechanisatiebranche, naar buiten bracht na bestudering van de database, blijkt dat bij 56 procent van alle ongelukken waarbij mensen gewond zijn geraakt, trekkers van 12 jaar of ouder zijn betrokken. En om het nog erger te maken, in 69 procent van de gevallen waarbij een dode valt te betreuren is ook zo’n oude trekker betrokken volgens CEMA.

Minder snel

De belangenorganisatie zegt dat je met een nieuwe trekker of machine minder snel bij een ongeluk betrokken raakt. “En dat terwijl nieuwe trekkers gemiddeld genomen veel vaker worden gebruikt dan oudere”, zo schrijft CEMA. Het berekende met behulp van weer een andere database, dat trekkers jonger dan 13 jaar met elk uur dat ze minder draaien 82 procent minder kans hebben om betrokken te worden bij een ongeluk.

Periodieke keuring

Volgens de organisatie geven deze statistieken aan dat nieuwe trekkermodellen vooral veiliger zijn. En het zou ook de noodzaak aangeven van een meer zorgvuldig onderhoudsprogramma voor oude trekkers en machines. De brancheorganisatie dringt al langer aan op een periodieke keuring voor landbouwtrekkers.