Trekkers
Kubota’s M5001-serie vervangt M8650 en M9960
De Japanse trekkerbouwer Kubota vervangt de M8540 en M9960 trekkers door de M5001-serie. Er zijn twee modellen. De M5091 van 71 kW (95 pk) en de M5111 van 84 kW (113 pk).
Om de laatste emissie-normen te halen, combineert Kubota de eigen viercilinder 3,7 liter krachtbron met 16 kleppen en een commonp-rail met een SCR-systeem, een dieselpartikelfilter, uitlaatgasrecirculatie en een katalysator. De tank voor AdBlue heeft een inhoud van 12,3 liter. De brandstoftank is 105 liter groot.
De transmissie heeft 36 versnellingen voor- en achteruit: zes versnellingen in drie groepen met elk een powershift trap. Daarnaast is er een elektrohydraulische omkeer, die met een hendeltje links onder het stuur bedient. Op topsnelheid rijdt de trekker 40 km/h.
De categorie 2 hef tilt maximaal 4.100 kg en er zijn standaard twee aftakastoerentallen: 540 en 540 Eco. Daarnaast kun je optioneel een 1.000 toerenaftakas in plaats van de 540 Eco krijgen. Je schakelt de aftakas elektrohydraulisch in en uit.
Optioneel is de trekker uit te rusten met isobus. Ook levert Kubota de LA1854 voorlader, die is voorzien van snelkoppelingen en een schokdemper. Dat moet het rijden over ruw terrein comfortabeler maken, claimt de fabrikant. Een ruit in het cabinedak is standaard, zodat je altijd zicht hebt op de voorlader. Tenslotte bedraagt de draicirkel van de 4 meter lange trekker zonder een van de remmen te gebruiken 8,40 meter.