Dealers hebben ze deze week al gezien. De nieuwe viercilinder modellen uit de Deutz-Fahr 6 serie. Maar de fabrikant zelf houdt de kaken op elkaar en is dus niet scheutig met informatie. Wat weten we ondertussen?
Trekkerbouwer Deutz-Fahr schrapt ten eerste de 5 TTV-serie en vervangt die door drie modellen in de 6-serie, die het bedrijf in het Duitse Lauingen bouwt. Volgens de gegevens die wij hebben gezien, zijn deze 6120 TTV, 6130 TTV en 6140 TTV allemaal voorzien van een Deutz TCD viercilindermotor met common rail, turbo en intercooler. Ze hebben een inhoud van 3,6 liter. De wielbasis van de kleinste trekker bedraagt daardoor 2,54 meter. Bij de andere twee is die een centimeter langer. Op de totale lengte van de trekker heeft dat geen invloed. Die is in alle gevallen 4,43 meter.
Links de nieuwe T6175.4, een 4 cilinder van meer dan 175 pk. Rechts de nieuwe Deutz Fahr 6140TTV. Een trekker met traploze transmissie en 4 cilinder motor. – Bron: via Whatsapp
Vooralsnog zijn deze trekkers dus voorzien van een traploze transmissie, de door Deutz-Fahr zelfgebouwde T55421 en T5451 CVT, die gelijk is aan die uit de huidige 5 TTV-serie. Er zijn twee elektrohydraulisch schakelbare rijbereiken. De maximale rijsnelheid is 50 km/h. Andere transmissie komen later, waarschijnlijk volgend jaar.
Kleine boost
Uiterlijk heeft de trekker veel weg van de reeds bestaande trekkers uit de 6-serie. De cabine lijkt op die van de oude K-serie en de motorkap is hoger. Dat komt voornamelijk door de Stage 4 milieu-eisen waaraan de trekkers voldoen. Daarvoor zijn ze voorzien van SCR, een dieseloxidatiefilter en een partikelfilter. Alleen de kleinste mist dat dieselpartikelfilter. Het vermogen ligt iets boven de cijfers in de typeaanduiding. Zo heeft de 6120 een vermogen van 92 kW (125 pk). De 6130 TTV heeft een kleine boost waardoor het maximale vermogen op 99 kW (135 pk) uitkomt. Bij de 6140 TTV is dat 105 kW (143 pk).
Loadsensing
In de cabine is een 8 inch monitor te vinden, die je kunt wegklappen, waardoor hij uit het zicht is. Er zijn maximaal vier dubbelwerkende mechanisch bediende ventielen leverbaar. De open center hydrauliekpomp levert dan 90 liter olie. Er is echter ook een luxere versie leverbaar met een load-sensing pomp. Dan is over de maximaal vijf elektrisch bediende ventielen 120 liter olie per minuut leverbaar. De hef kan maximaal 7.000 kg tillen. Bij de kleinste twee modellen moet dan wel een extra hefcilinder zijn gemonteerd. De fronthef tilt 2.880 kg. Er zijn drie aftakastoerentallen beschikbaar: 540, 540E en 1.000.
Deze kleine TTV modellen uit de 6 serie worden al gebouwd en zijn over een paar maanden leverbaar. Nederlandse dealer verkopen de trekkers ook al.
Grotere viercilinders
Tegelijkertijd voegt de trekkerbouwer nog een paar viercilinder modellen aan de 6-serie toe, die tot nu toe voor het grootste deel uit zescilinder-trekkers bestond. Zo zijn de nieuwe 6155.4, de 6165.4 en de 6175.4 ook voorzien van een vier cilinder motor. Deze trekkers komen straks echter met een gangbare powershifttransmissie, een geautomatiseerde RC-shift en een traploze TTV-transmissie.
The official unveiling of the latest tractors from Deutz-Fahr, 6140 and 6175.4. Impressive tractors from Deutz Fahr. Looking forward to seeing these tractors in Ireland
Geplaatst door J B Barrett Tractors op woensdag 10 mei 2017