Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Challengers nieuwe MT700 rupstrekker lijkt op een Fendt

Landbouwmachinefabrikant Agco komt met een nieuwe Challenger MT700 rupstrekker. Al eerder zwierven op internet foto’s van de trekker rond, die uiterlijk gezien opvallende overeenkomsten vertoond met de trekkers uit de Fendt 1000 Vario-serie. En die serie gaat in Noord-Amerika als de Challenger 1000 door het leven.

Landbouwmachinefabrikant Agco komt met een nieuwe Challenger MT700 rupstrekker. Al eerder zwierven op internet foto’s van de trekker rond, die uiterlijk gezien opvallende overeenkomsten vertoond met de Fendt 1000 Vario-serie. Een serie die in Noord-Amerika als de Challenger 1000 door het leven gaat.

Dat uiterlijk zou straks over alle Challenger-series doorgevoerd worden. Vergeleken met de oude MT700D trekkers hebben de nieuwe modellen uit de MT700-serie een nieuwe geveerde cabine. Er is een 10,4 inch touch-screen en alle hendels hebben hun eigen kleur, wat de bediening gemakkelijker moet maken.

Traploze transmissie

Meest opmerkelijk is echter dat de trekkers voorzien zijn van een traploze transmissie. Dezelfde die in de zowel de Fendt als Challenger 1000-serie is te vinden. De Vario-bak dus die in Noord-Amerika de naam Accu-VT draagt. De maximum snelheid van de trekker bedraagt 40 km/h.

Zeven cilinder

De trekkers zijn voorzien van een 9,8 liter 7 cilinder Agco Power dieselmotor, maar dat is geen nieuws. De vorige modellen hadden deze motor ook al. Gekoppeld aan de variabele transmissie bereikt die motor al bij 1.450 motortoeren zijn maximale koppel. De motor krijgt zijn lucht via een onder een hoek geplaatste radiator en ventilator. Dat moet er voor zorgen dat de aangezogen lucht schoner is. De ventilator is overigens dezelfde als in de Fendt 1000 Vario serie wordt gebruikt.

Rijeigenschappen

Verder verbeterde Agco het rupsonderstel, zodat de trekker soepeler rijdt. De tussenwielen zouden meer met de grond mee bewegen dan voorheen. Daarnaast is het voorste wiel meer naar voren gezet en middels twee veren met het frame verbonden. Ook dat moet betere rijeigenschappen bewerkstelligen. Tegelijkertijd veranderde daardoor de gewichtsverdeling waardoor er minder gewicht in de neus van de trekker hoeft te hangen.

Fendt-kleuren?

Er zijn drie modellen: de MT738, de MT740 en de MT743. Ze hebben een motorvermogen van 279, 298 en 317 kW (380, 400 en 430 pk). De trekkers gaan dit jaar in productie en zijn mondjesmaat verkrijgbaar. Er wordt momenteel druk gespeculeerd over de vraag of we deze trekkerserie in Fendt-kleuren tijdens Agritechnica in november dit jaar zullen zien. De nieuwe specificaties, waaronder de geveerde cabine, het geveerde onderstel en de traploze transmissie, zorgen ervoor dat de trekker prima in de Fendt-stal past. En ze maken de trekker ook echt interessant voor Europese akkerbouwers en loonwerkers.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Gerelateerde artikelen