Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Oogsttechniek

Dewulf kondigt 4-rijige Enduro zeefbandrooier aan

Dewulf komt met een nieuwe 4-rijige zelfrijdende zeefbandrooier op banden. De nieuwe rooier, Enduro genaamd, verdeeld z’n gewicht over drie assen en kan uitgerust worden met VF-banden.

Dewulf komt met een nieuwe 4-rijige zelfrijdende zeefbandrooier. De nieuwe rooier, Enduro genaamd, verdeeld z’n gewicht over drie assen en kan uitgerust worden met VF-banden.

Met de Enduro richt Dewulf zicht met name op het realiseren van een lage bodemdruk. De machinebouwer uit Roeselare doet dat onder de naam Soil-Saver. Door het zwaartepunt van de rooier meer naar achteren te leggen, worden de ruggen ook in natte omstandigheden niet beschadigd door de voorwielen. Optioneel is het mogelijk de Enduro op alle drie de assen te voorzien van respectievelijk VF 270/95 R48 (Alliance voor) en  750/65 R26 VF (Michelin achter).

Zeefcapaciteit

De zeefbanden op de Enduro hebben net als op de 4-rijige Dewulf Kwatro geen vernauwingen. Dat moet voor een optimale zeefcapaciteit zorgen. De helling van de reinigingsmodule kan traploos worden aangepast tussen 0 en 12 graden.

De ringelevator heeft een capaciteit van 200 ton per uur. Niet voor niets noemt Dewulf de technologie die daarvoor zorgt dus Fill-Tastic. De snelheid van de elevator wordt automatisch geregeld met behulp van een sensor. De tweedelige afvoerelevator is met een inhoud van 10 ton groot. Overtollige grond wordt door een afvoerelevator met spijlenketting gelost. Door de kantelende top wordt de valhoogte van de aardappel beperkt.

Vermogen

De Enduro heeft een vermogen van 331 kW (450 pk) en haalt dat uit een Scania Stage 5 motor. De brandstoftank heeft een inhoud van 725 liter. De Enduro weegt 27 ton en is 14.870 mm lang. De serieproductie staat gepland voor volgend jaar.