Favoriet

Trekkers

Iconische trekkers uit de jaren ’10

Vakblad LandbouwMechanisatie bestaat 70 jaar en dus is het een goed moment op terug te kijken naar de 70 iconische modellen en series van de afgelopen 70 jaar. In het zevende en laatste deel de 10 iconische trekkers uit het eerste decennium van deze eeuw.

Fendt 1050 Vario

Op Agritechnica in 2015 presenteerde Fendt zijn nieuwe 1000 Vario serie met als topmodel de 1050 Vario. De trekker heeft een 12,4 liter zescilindermotor van 367 kW (500 pk) die is voorzien van een turbo en intercooler. De Vario versnellingsbak heeft een maximale snelheid van 50 km/h, maar is ook leverbaar in een 60 km/h uitvoering. Voor de Noord-Amerikaanse markt wordt de trekker ook verkocht als de Challenger 1050. In 2019 werd de trekker vernieuwd, waarna het aan de stage V emissienormen voldeed.

Massey Ferguson 5613

De Massey Ferguson 5613 werd in 2014 geïntroduceerd als topmodel van de in 2013 geïntroduceerde 5600 serie. De trekker heeft een 4,4 liter viercilinder motor met een vermogen van 95,4 kW (130 pk) voorzien van een turbo en intercooler. Er kon worden gekozen tussen twee versnellingsbakken met een maximum snelheid van 43 km/h, de Dyna-4 met 16 versnellingen vooruit en 16 achteruit en de Dyna-6 met 24 versnellingen vooruit en 24 achteruit. De schuin aflopende neus die op de 5400 serie optioneel was, behoort op de 5600-serie tot de standaarduitrusting. Daarmee is Massey Ferguson één van de weinige fabrikanten die nog trekkers met schuin aflopende neus aanbiedt. De Massey Ferguson 5613 is niet lang gebouwd en ging al in 2016 uit productie. De trekker werd vervangen door de in 2015 geïntroduceerde 5713 SL. Net als de 5613 werd de 5713 SL ook niet lang gebouwd, want de 5713 SL werd in 2018 vervangen door de in 2017 geïntroduceerde 5713 S.

Deutz-Fahr 9340 TTV Agrotron

In 2013 werd de Deutz-Fahr 9340 TTV Agrotron, het vlaggenschip van de nieuwe 9-serie, onthuld op Agritechnica. Het duurde nog tot 2015 voordat de trekker in productie ging. De trekker heeft een 7,8 liter zescilinder motor van 246,6 kW (336 pk) met turbo en intercooler. De versnellingsbak is een cvt met een maximale snelheid van 40 km/h, maar kan ook in een 50 en 60 km/h uitvoering worden geleverd. In 2017 presenteerde Deutz-Fahr een draaibare cabine op de trekker en een jaar later in 2018 kwam de fabrikant met de 9340 TTV Agrotron Warrior. Die trekker  is in het zwart leverbaar. In 2019 werd de motor van de 9340 TTV Agrotron vervangen door één die voldoet aan de stage V emissienormen.

Case IH Vestrum 130 CVXDrive

In het voorjaar van 2019 introduceerde Case IH de Versum 130 CVXDrive, maar de fabrikant moest de naam veranderen omdat het op een naam van een andere fabrikant leek. Daarom werd de naam gewijzigd in Vestrum 130 CVXDrive. De trekker heeft een 4,5 liter viercilinder motor van 95,4 kW (130 pk) met een turbo en intercooler. De cvt versnellingsbak heeft een maximale snelheid van 40 km/h. De trekker wordt in Europa ook als de Steyr 4130 Expert cvt verkocht.

Claas Axion 950

In 2011 introduceerde Claas de Axion 900 serie met als topmodel de Axion 950. De trekker had een 8,7 liter zescilinder motor van 297,2 kW (405 pk) met turbo en intercooler. De cvt versnellingsbak heeft een maximale snelheid van 50 km/h. In 2017 werd de serie vernieuwd. Zo nam het vermogen van de Axion 950 toe tot 300,9 kW (410 pk) en werd de zwaardere Axion 960 met een vermogen van 326,6 kW (445 pk) aan de serie toegevoegd. Sindsdien zijn de Axion 930 en Axion 960 ook leverbaar in Terra-Trac halfrups uitvoering. Drie jaar later, in 2020, kwam de derde generatie van de Axion 900 serie met stage V motoren.

Zetor Crystal 160

In 2015 introduceerde Zetor een nieuwe serie zescilinder trekkers: de Zetor Crystal. Daarmee is het de eerste serie trekkers onder die naam met een vermogen van boven de 110,1 kW (150 pk). De Crystal 160 heeft een 6,1 liter stage 3b zescilindermotor van 117,4 kW (160 pk) voorzien van een turbo en intercooler. De versnellingsbak heeft 30 versnellingen vooruit en 30 achteruit met een maximale snelheid van 40 km/h. In 2018 werd de Zetor Crystal 160 vervangen door de Crystal 170 HD die was voorzien van een stage 4 motor met een vermogen van 125,6 kW (170 pk).

John Deere 6120M

John Deere introduceert de 6M serie in 2012 als opvolger van de 6030 serie. Vier jaar later presenteerde de fabrikant de tweede generatie van de 6M serie door het toevoegen van de 6120M. Die trekker verving de 6115M.

De 6120M had een stage IV 4,5 liter viercilinder motor van 83,8 kW (114 pk) voorzien van een turbo en intercooler. De versnellingsbak had 16 versnellingen vooruit en 16 achteruit met een maximale snelheid van 40 km/h, maar kon ook worden geleverd met een versnellingsbak met 24 versnellingen vooruit en 24 achteruit. Ook was er een cvt versnellingsbak leverbaar.

In 2019 kwam de derde generatie van de 6M serie op de markt. De trekker heeft een stage V 4,5 liter viercilindermotor met turbo en intercooler van 88 kW (120 pk), dat wordt 98 kW (133 pk) met boost. De versnellingsbak heeft 16 versnellingen vooruit en 16 achteruit met een maximale snelheid van 40 km/h. Optioneel was een versnellingsbak met 24 versnellingen vooruit en 24 achteruit. Ook is de trekker met cvt leverbaar. 

Same Virtus 130

In 2013 introduceerde Same de Virtus-serie die de Silver-serie en de kleinere Iron modellen moesten vervangen. Het topmodel, de Virtus 130, had een stage 3b 3,6 liter viercilindermotor van 93,3 kW (127 pk) voorzien van een turbo en intercooler. De koper kon kiezen tussen een versnellingsbak met 10 versnellingen vooruit en 10 achteruit en een versnellingsbak met 30 versnellingen vooruit en 30 achteruit. Beide versnellingsbakken waren leverbaar in 40 km/h en 50 km/h uitvoering. In tegenstelling tot de technisch identieke Lamborghini Nitro 130, Deutz-Fahr 5130 en de Hürlimann XM 130 was de Same Virtus 130 niet leverbaar met cvt versnellingsbak.

Een jaar later kwam de goedkopere Virtus J serie uit waarvan het topmodel de Virtus J 120 was. In 2017 kwam de tweede generatie Virtus trekkers voorzien van een SDF Farmotion motor in plaats van een Deutz motor. Er werd een nieuw topmodel, de Virtus 140 van 99,8 kW (136 pk), aan de serie toegevoegd. De Virtus 100 en Virtus 110 verdwenen uit het programma.

De nieuwe Virtus uit 2017 is voorzien van een stage IV 3,8 liter viercilinder motor van 92,5 kW (126 pk) met turbo en intercooler. Standaard wordt de trekker geleverd met 30 versnellingen vooruit en 30 achteruit maar kan ook optioneel worden geleverd met 60 versnellingen vooruit en 30 achteruit. Beide versnellingsbakken zijn leverbaar in 40 km/h en 50 km/h uitvoering. 

New Holland T7.270 Auto Command

Eind 2010 introduceerde New Holland de T7 serie met Auto Command transmissie. De nieuwe machine verving de T7000 serie met Auto Command. Het topmodel, de T7.270 Auto Command, had een Stage 3B 6,7 liter zescilinder met turbo en intercooler. Het motorvermogen bedroeg 167,5 kW (228 pk) zonder en 191 kW (260 pk) met boost. De versnellingsbak was een cvt met een maximale snelheid van 40 km/h, een 50 km/h uitvoering was ook leverbaar.

In 2014, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de trekkerfabriek in Basildon, kwam er een speciale gouden jubileum uitvoering van de T6.180 Auto Command en de T7.270 Auto Command. De trekkers waren gespoten in metalic Profondo Blue lak met gouden grilles en werden  uitgevoerd met een luxere  cabine.

In 2015 werd T7.270 Auto Command voorzien van een stage IV motor en een nieuw design, de oudere versie bleef nog steeds leverbaar voor sommige exportmarkten. De nieuwere T7.270 Auto Command heeft dezelfde motor als zijn voorganger maar voldoet nu aan de stage IV norm en heeft meer vermogen. Het vermogen van de trekker bedraagt 176,3 kW (240 pk) zonder en 191 kW (260 pk) met boost. De versnellingsbak was net als de eerste generatie een cvt met een maximale snelheid van 40 km/h. In 2020 werden de trekkers voorzien van stage V motoren.

Valtra S394

Valtra introduceerde in 2014 de S4 serie met als topmodel de S374 met een maximaal vermogen van 271,8 kW (370 pk) zonder en 293,9 kW (400 pk) met boost. Het duurde tot 2017 voordat het huidige topmodel, de Valtra S394, aan het programma werd toegevoegd. De trekker heeft een stage IV zescilindermotor die is voorzien van een twin turbo en intercooler. Het motorvermogen van de trekker is 293,9 kW (400 pk) zonder en  297,6 kW (405 pk) met boost. De trekker is voorzien van cvt transmissie met een maximale snelheid van 50 km/h vooruit en 38 km/h achteruit. De trekker wordt geleverd met Twintrac omkeerinrichting.