Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Massey Ferguson introduceert 5S-serie als vervanger van de 5700S

Trekkerfabrikant Massey Ferguson vervangt de 5700S-serie door de 5S-serie. De serie bestaat uit vijf modellen van 77 tot 106 kW (105 tot 145 pk).

Wat vermogen betreft gaan de trekkers er flink op vooruit ten opzichte van de 5700S-serie. Alle modellen krijgen er zo’n 11 kW (15 pk) bij. De nieuwe typeaanduiding zoals op de recent geïntroduceerde 8S wordt ook doorgevoerd op de nieuwe 5S. De serie begint bij een 5S.105 en loopt door tot de 5S.145. De laatste drie cijfers in de type-aanduiding geven het maximum vermogen in pk’s weer. Alle modellen beschikken over een 4,4 liter AgcoPower-viercilinder die voldoet aan Stage V. Er is keuze uit drie uitrustingsniveaus: Essential, Efficiënt en Exclusive. Exclusive is daarbij de meest luxe uitvoering.

Bekende transmissies

De beschikbare transmissies zijn twee bekende semi-powershift versnellingsbakken: de Dyna-4 en Dyna-6. Beide hebben vier groepen met daarbij 4 of 6 onder last schakelbare versnellingen. De Dyna-6 is er ook in een Eco-uitvoering waarbij 40 km/h al bij 1.530 toeren wordt bereikt. Essential-modellen hebben standaard speedmatching, vanaf de Efficiënt-uitvoering is er standaard schakelautomatiek: Autodrive. De Dyna-6 is optioneel leverbaar met een kruipbak vanaf 100 meter per uur met een verdubbeling van het aantal versnellingen: 48V/48A. Of er later ook de keuze komt voor een Dyna-VT is nog niet bekend.

Nieuwe armleuning

De cabine is nog dezelfde zesstijlencabine als op voorganger 5700S. Grootste verandering binnenin is de nieuwe armleuning zoals die op de 8S werd geïntroduceerd. Deze is standaard vanaf de Efficënt-uitvoering. De nieuwe multifunctionele rijhendel zit daar dan standaard in. Maximaal zijn er acht dubbelwerkende elektronische ventielen leverbaar. De Datatronic-5-terminal is een optie op de Efficiënt modellen en standaard op de meest luxe Exclusive. Een dashboardloze cabine met een display in de rechter a-stijl – zoals bij de 8S –  is bij de 5S nog niet aan de orde

Hoger toelaatbaar totaalgewicht

Het toelaatbare totaalgewicht werd verhoogd tot 9.500 kg. Dit is vooral te danken aan een zwaardere geveerde vooras die 900 kg meer mag dragen dan voorheen. Het hefvermogen van de fronthef neemt toe tot 3 ton, waar de achterhef nu 6 ton tilt.

Gerelateerde artikelen