Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Mesttechniek

Ploeger test vierwieler AT5104 LNMS

Machinebouwer Ploeger heeft de AT5104 LNMS mestinjectiemachine in het veld getest. De vierwieler werd begin dit jaar aangekondigd. Ploeger heeft de hoofdcomponenten uit de AT4103 en AT4105 gebruikt bij de bouw van de nieuwe vierwieler.

Machinebouwer Ploeger heeft de AT5104 LNMS mestinjectiemachine in het veld getest. De vierwieler werd begin dit jaar aangekondigd. Ploeger heeft de hoofdcomponenten uit de AT4103 en AT4105 gebruikt bij de bouw van de nieuwe vierwieler.

Het grootste verschil tussen de drie- en de vijfwieler is het chassis en, uiteraard, de vier wielen. De AT5104 LNMS heeft een hydraulisch geveerde vooras met automatische hoogteregeling en een geveerde cabine. Door de schakelaar achter op de joystick zet de chauffeur de machine in hondengang. Tijdens het rijden worden  alle functies met fysieke knoppen bedient. De relevante informatie wordt weergegeven op een 12 inch touchscreen.

Tijdens het bemester in hondengang kan de bemester naar de linker- en rechterzijde gestuurd worden. Dit kan van pas komen bij een asymmetrisch perceel of bij het afwerken van de kopakker. De koeler voor de motor is voorzien van een ventilator die de lucht door de radiateur zuigt. Voor de koeling van het hydraulisch systeem en de versnellingsbak is een radiateur rechts voor het achterwiel gemonteerd.

Op alle wielen aangedreven

De nieuwe vierwieler wordt aangedreven door een Scania zescilinder dieselmotor met een vermogen van 403 kW (550 pk). De transmissie van ZF is continu variabel. De oliepompen zitten bij de achteras van de machine en worden aangedreven door de aftakas van de versnellingsbak. Om brandstof te besparen zijn de oliepompen gedurende wegtransport uit te schakelen. In het veld is de machine op alle wielen aangedreven en gestuurd. Op de weg wordt boven de 25 km/u de achterasbesturing uitgeschakeld. De vierwieler kan uitgerust worden met verschillende bandenmaten, de mogelijkheden variëren van de hoogste 1000/65R32 band tot de breedste 1250/50R32 band.

Door het snijfilter direct onder de zuigarm te zetten, ontstaat een korte zuigleiding. Optioneel kan met de Superload laadarm nog sneller geladen worden. De inhoud van de brandstoftank is 850 liter. De AdBlue tank heeft een inhoud van 60 liter.