Als ik dagelijks over de Nederlandse wegen rij, kom ik steeds meer automerken tegen waarvan ik vijf jaar geleden nog nooit had gehoord. Merken als BYD, Zeekr, Lynk & Co en Xpeng duiken steeds vaker op. Deze auto’s zijn allemaal van Chinese makelij en vormen geduchte concurrentie voor de Europese autofabrikanten door onder meer hun…
Diezelfde verschuiving vindt ook plaats in de groensector. Waar decennialang merken als Husqvarna, Gardena, Robomow en Stihl de maairobotmarkt domineerden, zien we nu een opmars van nieuwe spelers. Denk aan Mammotion, Kress, Segway Navimow, FJ Dynamics en Sunseeker. Stuk voor stuk merken uit China, die zich razendsnel ontwikkelen — ook technologisch. Het gebruik van een begrenzingsdraad is voor veel van deze fabrikanten bijvoorbeeld een gepasseerd station. Geen gestuntel meer met perimeterkabels in de grond; hun maairobots zijn standaard uitgerust met rtk-gps. Of ze gaan nog een stap verder en bouwen slimme cameratechniek op de robot waarmee hij navigeert en objecten detecteert. Die geavanceerde robots bieden zij net als de autofabrikanten dat doen, voor een scherpe prijs aan – in sommige gevallen ook via een eigen webshop. Voor veel tuineigenaren is de verleiding dan ook groot om online zo’n robot aan te schaffen. Het gevolg is dat lokale tuin- en parkmachinedealers in dit aankoopproces worden gepasseerd. Maar wie helpt er als het installeren niet lukt? Wat als de robotmaaier niet doet wat hij moet doen? En wat als het apparaat kapot gaat? De eindgebruikers staan hier veelal niet bij stil. Bij problemen klopt de klant alsnog aan bij de dealer of importeur, die daar meestal niet op zit te wachten. Begrijpelijk.
Webshops veranderen de positie van de tuin- en parkmachinedealer, maar maken hem niet overbodig. Integendeel: de dealer beschikt over kennis en ervaring, geeft passend advies en zorgt voor een juiste installatie, onderhoud en reparatie. Geen enkele webshop kan dat evenaren.