Opslaan

Transport

BRP Can Am Outlander met zes wielen

Veel vermogen en tractie en weinig gewicht staan garant voor plezier in de modder. BRP bouwt vooral quads voor recreatieve doeleinden, maar probeert met de 6×6 professional in het bos ook iets te bieden.

BRP staat voor Bombardier Recreational Products. De firma stamt af van Bombardier, een Canadese bouwer van onder meer kleine vliegtuigen. Met zo’n 7.000 medewerkers bouwt het bedrijf quads, waterscooters, sneeuwscooters, buggy’s en UTV’s. In Gent heeft het bedrijf een vestiging van waaruit het dealers in de Benelux onder­steunt. De BRP-quads dragen de naam Can-Am. De Can-Am Outlander is de meest complete serie met motoren van 450 tot 1.000 cc. De Outlander 6 x 6 werd in Finland ontworpen. Het is een transporter met zes wielen die allemaal worden aangedreven. Bij de vier achterwielen is dat permanent het geval, de aandrijving van de voorwielen is uit te schakelen.

Benzinemotor van 650 of 1.000 cc

De zeswieler is er met een benzinemotor van 650 of 1.000 cc. In het Belgische Natoye reed Tuin en Park Techniek met de 6 x 6 met 1.000 cc op een testparcours. Voor een quad was het terrein geen probleem. En dat was het dan ook niet. We konden de machine niet echt aan de tand voelen. Tegelijkertijd vraag je je af hoe onbegaan­baar een terrein moet zijn, wil deze zeswieler er niet doorheen komen.

De 6 x 6 op heeft een laadbak van 70 liter en biedt voldoende ruimte voor een paar motor­kettingzagen. De lier voorop is standaard. Achterop is een lier optioneel. Het argument voor zes aangedreven wielen is als volgt: de 1.000 cc-Rotax-motor levert te veel vermogen om met goed fatsoen met vier wielen op de bodem over te brengen. Voorzie je de transporter van twee extra aangedreven wielen, dan is het vermogen van de motor beter te benutten. Daarnaast zorgt de derde as voor meer laadruimte doordat het frame langer is. Een ‘aanhang­wagen’ is dus eigenlijk in het voertuig geïntegreerd. Achter de zeswieler zit overigens nog wel een kogel voor een echte aanhanger.

Lees het hele verhaal in het decembernummer van Tuin en Park Techniek.