Leeslijst

Transport

De Groene Sector: Sherpa op lpg

De bouwer van onder meer compacte knikladers Sherpa uit Etten-Leur, bouwde vier Sherpa’s 300 met Kubota lpg- in plaats van Kubota-dieselmotor. Sherpa bouwde de machines voor een opdrachtgever in Peru.

De bouwer van onder meer compacte knikladers Sherpa uit Nistelrode, bouwde vier Sherpa’s 300 met Kubota lpg- in plaats van Kubota-dieselmotor. Sherpa bouwde de machines voor een opdrachtgever in Peru.

Volgens de informatie van Sherpa is diesel in Peru duur en niet makkelijk verkrijgbaar, vandaar de voorkeur voor lpg. De verwisselbare lpg-tank ligt net als dikwijls bij een lpg-heftruck, achter op de machine en is om precies te zijn, aan de de rolbeugel gemonteerd.

De Sherpa 300 op lpg perst 22,5 kW (30 pk) uit de motor. Op diesel is er voor de 300 een motor van 19 of 25,5 kW (25 of 34 pk) beschikbaar. De dieseltank zit er nog gewoon onder maar de tankdop is verzegeld. Desgewenst is de Sherpa uit te voeren met extra contragewichten. De volle lpg-tank inclusief houder weegt zo’n 40 kg.

De Sherpa-kniklader met lpg-motor is volgens de fabrikant net iets stiller als de dieselvariant en een paar procent duurder. De kniklader is deze week te zien op vakbeurs De Groene Sector in Hardenberg.

20150114_Sherpa_kniklader_1