Van buitenaf ogen de F302 en R302 niet heel anders dan de voorgangers. De grootste verschillen zitten immers onderhuids. De machines zijn voortaan voorzien van een driecilinder Yanmar-dieselmotor met turbo. Dit blok heeft een vermogen van 32,4 kW (44 pk) en voldoet dankzij een dieselpartikelfilter aan de Stage V-emissie-eisen. Verder hebben de maaimachines een eco-modus. Bij het inschakelen van deze modus verlaagt het motortoerental en bespaart de machine brandstof, vermindert de uitstoot en neemt het lawaai af, aldus de fabrikant.
Dubbel rijpedaal
Volgens de fabrikant zijn de rijeigenschappen van de maaimachines verbeterd. Edwin Beltman, vertegenwoordiger van Roberine, legt uit: “In plaats van één rijpedaal hebben de nieuwe machines er twee. Eén voor vooruit en één voor achteruit. De aansturing van de rijpedalen naar de aandrijfpomp van de hydrostatische wielaandrijving is ook gewijzigd. Eerder was de aansturing van de pomp afgestemd op hoe ver de chauffeur het rijpedaal intrapte. De machines reageerde daardoor erg direct. Vooral op oneffen terrein, waar je je voet niet altijd stil op het pedaal kan houden, waren de machines daardoor wat nerveus. Met de nieuwe drukafhankelijke aansturing verhelpen we dit probleem. De aansturing meet hoe hard, en dus niet hoe ver, de chauffeur het pedaal intrapt. Daardoor trekken de nieuwe machines veel soepeler op.”
Display
In de armleuning, de zogenoemde command arm, zit tegenwoordig een display. Dit display kan je bekend voorkomen uit de F5 en R5-modellen waar het display al in zat. Op dit scherm lees je onder meer de rijsnelheid, het toerental en de temperatuur van hydrauliekolie en koelvloeistof af. Ook zie je hier informatie over de klepel- of kooidekken, de urenstand, het brandstofverbruik, enzovoort.
De maaiers uit de F3 en R3-serie hadden al cruise control. De fabrikant breidt die functionaliteit bij de nieuwe serie uit met een geheugenfunctie. Ook kun je de ingestelde snelheid eenvoudig opvoeren of afbouwen.
Transportrek
Aan de achterkant van de machine kan tegen meerprijs een bumper worden opgebouwd. Deze bumper kan uitgerust worden met een transportrek, waarop je eventueel gereedschap of andere spullen kunt meenemen. Optioneel zijn de maaiers ook te voorzien van een hellingshoeksensor. Rijd je met de machine op een te steil oppervlak, dan krijg je in de cabine een waarschuwing te zien en te horen. Dit om omkantelen van de machine te voorkomen.
Opvolger F5 en R5
De F302 en R302 zijn inmiddels al verkrijgbaar. De laatste F3 en R3-modellen worden nog gebouwd in Enschede en daarna wordt de productie van deze modellen beëindigd. Edwin Beltman verklapt dat er ook opvolgers voor de R5 en F5-serie op de planning staan. Deze nieuwe maaierseries gaan vanzelfsprekend de R502 en F502 heten. Echter zit hier minder haast achter, aangezien de motoren van de R5 en F5 al voldoen aan Stage V-emissie-eisen. Het is nog even wachten op de komst van F502 en R502. Beltman laat weten dat de nieuwe series dit jaar nog niet volgen.
De nieuwe F302-serie vervangt de F3-klepelmaaiers.
De nieuwe Roberine R302 met kooidekken.