Favoriet

Transport

Relly-knikladers nu ook leverbaar met dieselmotor

Machine-importeur De Schans uit Hedel (Gld.) kan de Relly-knikladers nu ook met Kubota-dieselmotoren leveren. Er zijn drie modellen met een eigengewicht van 1.000 tot 1.800 kg.

Machine-importeur De Schans uit Hedel (Gld.) kan de Relly-knikladers nu ook met Kubota-dieselmotoren leveren. Er zijn drie modellen met een eigengewicht van 1.000 tot 1.800 kg.

In de fabriekshal in Hedel worden drie modellen gebouwd; Relly 1.0, 1.3 en 1.8. Naast een volledig elektrische versie is elk model nu ook leverbaar met een dieselmotor. De Relly 1.0 D wordt aangedreven door een 18,4 kW (25 pk) sterke Kubota-driecilinder met een inhoud van 1.123 cc. Deze machine weegt 1.000 kg en heeft een hefcapaciteit van 700 kg. De elektrische 1.0 E heeft een lithium-ion accu (30 of 36 kWh) en een elektromotor die een vermogen levert van 16 kW (21,7 pk). Het accupakket maakt de machine wel iets zwaarder: 1.250 kg. De hefcapaciteit van de 1.0 E is 1.000 kg.

Bij de 1.3 D is er keuze uit twee dieselmotoren. De Kubota V1505 levert een vermogen van 18,4 kW (25 pk). De Kubota V1505 CRT is nog iets krachtiger: 32,3 kW (44 pk). De elektrische versie is leverbaar met accupakketten met een vermogen van 30 of 44 kWh. De elektromotor levert een vermogen van 25 kW (35 pk). De 1.3 D en 1.3 E wegen even zwaar: 1.350 kg. De elektrische versie heeft een hefcapaciteit van 1.250 kg. Dat is 250 kg meer dan de 1.3 D.

Topmodel

Het topmodel is de 1.8 D. Deze machine heeft een 1,5 liter viercilinder Kubota V1505 CRT met een vermogen van 32,3 kW (44 pk). Deze machine weegt 1.800 kg en tilt maximaal 1.500 kg. De elektrische 1.8 E is leverbaar met een lithiumion-accu met een vermogen van 36, 44 of 54 kWh. Deze uitvoering weegt 2.200 kg en heeft een maximale hefcapaciteit van 1.800 kg.

Volgens Jan Willem Slegh, verkoopleider van De Schans, is bij de Relly-wielladers vooral de hydrauliek opvallend. “Bij veel wielladers lopen er soms wel acht hydrauliekslangen door het knikpunt naar de giek. Dit is erg kwetsbaar. Door het plaatsen van een proportioneel ventielenblok aan de voorkant gaan er bij de Relly-wielladers alleen nog maar een pers- en een retourleiding door het knikpunt”, aldus Slegh.

Cabine

De Schans kondigde eind 2021 de komst van de elektrische Relly-wielladers aan. Voor de productie van de wielladers heeft De Schans het zusterbedrijf DSave opgericht. Onder meer het chassis en de accupakketten worden elders geproduceerd. In de hal in Hedel, daar waar ook De Schans gevestigd is, worden alle onderdelen geassembleerd. Naast de drie modellen wil het bedrijf komende jaren het assortiment uitbreiden met een Relly 2.5 en 3.5. Ook is de ontwerpafdeling een cabine aan het ontwikkelen die op alle Relly-modellen past.