Nieuwe elektronische opties op Weidemann T4512

Weidemann introduceerde in 2010 de T4512 compacte telescooplader. De machine heeft een hefhoogte van 4,5 meter en een laadvermogen van 1,25 ton. Onder de noemer Next Generation heeft de T4512 tien jaar na de introductie een, vooral interne, metamorfose ondergaan.

De twee mogelijke krachtbronnen van Yanmar zijn onveranderd, maar leveren wel wat in op vermogen. Die zijn nu respectievelijk 18,4 kW (25 pk) en 33,3 kW (45 pk). Dat was 31 en 40 pk. Volgens Weidemann zorgt de nieuwe elektronisch geregelde rijaandrijving (ecDrive) er voor dat de nieuwe machines het beschikbare vermogen volledig benutten. De ecDrive bestaat uit vier rijmodi: Auto, Eco, M-drive en de zogeheten aanbouwdeelmodus.

In de Auto-modus levert de machine de volgens Weidemann gebruikelijke prestaties. In de Eco-Modus wordt het motortoerental na het bereiken van de gewenste snelheid teruggebracht naar 2.200, dat scheelt brandstof en zorgt voor minder lawaai. De beide andere optionele rijmodi zijn bedoeld voor gebruik van hydraulisch aangedreven aanbouwdelen. In de aanbouwdeel-modus wordt logischerwijs het gebruik van aanbouwdelen ondersteund. Daarbij wordt door handmatig gas te geven het toerental van de dieselmotor ingesteld en wordt de rijsnelheid met het gaspedaal geregeld. Daarmee kunnen snelheden met stappen van 0,10 km/h op het display worden ingesteld. Dat zorgt voor een constante voeding voor het aanbouwdeel. Als de last op het aanbouwapparaat te hoog wordt, verlaagt de machine automatisch de snelheid zodat het aanbouwdeel over een zo groot mogelijk vermogen kan beschikken. Als de last is weggenomen, wordt weer overgegaan op de vooraf ingestelde snelheid.

De M-Drive-modus is bedoeld om zo nauwkeurig mogelijk te heffen en te rijden. In deze modus wordt het toerental van de motor met het handgas ingesteld. De rijsnelheid en de stuurdruk wordt met het gaspedaal geregeld.

Nieuwe handrem

De nieuwe elektrische handrem heeft een Auto-hold en Hill-hold-functie. De rem schakelt automatisch in als de machine stil staat, de rijrichting in neutraal wordt gezet of als de bestuurder de stoel verlaat. Op dezelfde manier wordt de handrem automatisch ontgrendeld wanneer de machine via het gaspedaal in gang wordt gezet. De rem kan ook via de schakelaar met de hand worden geactiveerd of gedeactiveerd.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en Veehouderij Techniek zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!
Stuur mij maandelijks Veehouderij Techniek nieuws
E-mail:

Geef een reactie