Opslaan

Voertechniek

Kleinere Siloking-zelfrijders met AdBlue

Siloking, de Zuid-Duitse fabrikant van voermengwagens, introduceerde begin deze week een SCR-systeem op de kleine zelfrijdende voermengwagens. De voermengwagens met een nieuwe viercilinder FPT-motor, komen in het eerste kwartaal van 2014 op de markt. De grotere zelfrijders van Siloking, de zescilinders, rijden al langer met SCR.

20130712_siloking_tnDe zeskoppige Siloking-lijn van 12 tot 20 kuub, kenmerkt zicht door de centrale besturing achter. De achterwielen zijn tegen elkaar aan geplaatst, daardoor draait de wagen om zijn as. De wagen heeft wel vier wielen, maar stuurt als een driewieler. Siloking spreekt zelf van een driepunts stuurinrichting.

AdBlue

Met het SCR-systeem verlaagt Siloking de uitstoot van stikstofoxide door uitlaatgas met een ureumoplossing, die we kennen als Adblue, te behandelen. Vanaf het laatste kwartaal van 2014 moeten ook landbouwmachines met motorvermogens tussen 56 en 130 kW (75 en 173 pk) aan de stage 3b-emissieeisen voldoen. Siloking bouwt momenteel de 0-serie.

Meer pk’s met nieuwe Siloking

De kleinere zelfrijders van Siloking hebben met de nieuwe motor een hoger vermogen van 150 in plaats van 128 pk. Het motortoerental kun je bij de Siloking’s op de joystick instellen. Bovendien is het dashboard uitgebreid met een digitaal display met gegevens over brandstofverbruik en de inhoud van de AdBlue-tank.

Met de nieuwe motor, komen ook een aantal veranderingen aan de rechterzijde van de zelfrijder. Alle onderdelen zijn zo weggewerkt dat ze het zicht in de rechterspiegel en de onderhoudswerkzaamheden niet hinderen. De tankdoppen en onderdelen waar je regelmatig bij moet zijn, zijn fraai samengebracht en makkelijk te bereiken vanaf de grond of vanaf een uitklapbaar plateau.

Kosten

Een SCR-systeem is kostbaar. “De productiekosten van een zelfrijder met SCR, liggen 10.000 tot 15.000 euro hoger”, weet hoofd productiemanagement Ulrich Hufnagel.

20130712_siloking_220130712_siloking_1