Trekkers
Same Virtus imponerend
De Same Virtus is technisch nagenoeg hetzelfde als de 5-serie van Deutz-Fahr. Het verschil is dat de 5-serie leverbaar is met een traploze transmissie (cvt) en de Same Virtus niet.
Wie echt een cvt wil, moet dus kiezen voor een Deutz-Fahr. De aanduidingen 100, 110 en 120 op de Virtus komen dichtbij het maximum motorvermogen in pk’s. In kW’s is het respectievelijk 72, 81 en 90.
De belast schakelbare voor-/achteruit is in te stellen op vijf gevoeligheden: van heel gericht tot supersoepel. Bijzonder is de elektrische ontgrendeling van de handrem: bij een stroomstoring is de rem er met een handpompje af te halen.
Veehouderij Techniek reed op een Virtus Infinity 120, met een 60 + 60 - bak. Zonder twee kruipgroepen blijven er nog 30 versnellingen voor- en achteruit over. Nog eenvoudiger varianten zijn de 20 + 20 en de 10 + 10. De Infinity-versie is voorzien van alle denkbare opties, waaronder cabine- en voorasvering, elektrische ventielen en wendakkermanagement. Handig voor bij het voorladerwerk is stop&go, waarbij je met het rempedaal ook de koppeling bedient.
Technische gegevens en de prijzen zijn te lezen in vakblad Veehouderij Techniek van juli 2013