Als basis voor de elektrische hark geldt de Fendt Former 12555 Pro-vierelements hark. Die krijgt de toevoeging X. Overbrengingsassen zie je daarop niet, wel rode elektriciteitskabels en aan beide kant een metalen box waarin de elektronica zit voor de aansturing van de elektromotoren op de rotors.
Traploos
Elektrische aandrijving brengt een aantal voordelen. Ten eerste kan het toerental van de rotoren traploos en in principe onafhankelijk van het motortoerental geregeld worden. Ook kan het toerental van iedere rotor onafhankelijk geregeld worden. De verhouding tussen de buitenste en binnenste rotors is dus ‘on the go’ aan te passen.
Generator
De elektrische hark zal wel duurder zijn, maar niet schokwekkend veel. Aldus een zegsman van Fendt. De hark zal eind 2016 op de markt komen. De Fendt X met generator niet. Die is nog lang niet klaar voor de praktijk. Wie de hark koopt zal hem dus van stroom moeten voorzien via een generator op de aftakas, een soort tussenfase verduidelijkt de zegsman.

