Opslaan

Voertechniek

Elektrisch mengen – Kuhn More-E-voermengwagen

Veehouders die investeren in de elektrisch aangedreven Kuhn More-E-voermengwagen verstoken flink minder diesel en verlagen hun CO2-uitstoot. Keerzijde is een fors hogere aanschafprijs.

Veehouders die investeren in de elektrisch aangedreven Kuhn More-E-voermengwagen verstoken flink minder diesel en verlagen hun CO2-uitstoot. Keerzijde is een fors hogere aanschafprijs.

Met het idee om de CO2-productie op melkveebedrijven te reduceren, bouwde Kuhn-importeur Reesink Agri samen met Motrac Industries in 2018 een elektrische aandrijfunit op een bestaande voermengwagen van Kuhn. De geboorte van de More-E-voermengwagens was een feit.

Door de elektrische aandrijving kan de melkveehouder flink wat diesel besparen. Afhankelijk van de grootte van de voermengwagen en het rantsoen, kan de besparing oplopen tot 8.000 liter diesel per jaar. De CO2-uitstoot daalt in dat geval met 25.000 kg per jaar. Behalve het milieu is daarbij de portemonnee gebaat. De machine past immers prima op bedrijven die met zonnepanelen op het staldak of een windmolen eigen energie opwekken. Het terugleveren van de stroom wordt steeds onaantrekkelijker. Met de elektrisch aangedreven voermengwagen kan de veehouder deze stroom zelf gebruiken. Een laatste voordeeltje is dat er geen extra trekker nodig is om de wagen te laten draaien – al is voor het rijden met de wagen natuurlijk nog steeds wel een voertuig nodig. Dat voertuig hoeft echter geen aftakas te hebben. Een shovel of verreiker volstaat.

Aandrijfunit

De aandrijfunit bestaat uit het batterijpakket, een elektromotor (inclusief een inverter), een tandwielkast en eventueel een hydraulieksysteem voor de bediening van de hydraulische functies. De aandrijfunit is te monteren op alle direct lossende Profile DS- en DL-voermengwagens van Kuhn, voermengwagens met een inhoud van 9 tot 30 kuub. Aan de mengende werking van de voermengwagen verandert verder niets –dat blijft origineel. Reesink heeft gekozen voor een onderhoudsvrije lithiumijzerfosfaat-batterij met een lange levensduur. Afhankelijk van het type voermengwagen wordt een batterij van 32, 40, 64 of 80 kWh gemonteerd. Reesink Agri gaat uit van 4.000 laadcycli, goed voor circa elf jaar gebruik.

Opladen doe je door de stekker aan te sluiten op de voermengwagen en het laadproces via de afstandsbediening te activeren. Als de batterij vol is, stopt het laadproces vanzelf. Na 6 uur is de batterij voor 80 procent gevuld. Daarna duurt het nog ongeveer 4 uur voordat de het accupakket volledig is opgeladen.

Vijf snelheden

De elektromotor heeft een vermogen van 82 kW en kan op vijf snelheden draaien. Volgens de gebruikers mengt de wagen in de laagste versnelling al goed. Wel is het handig dat het toerental op laatst kan worden opgevoerd om het laatste beetje voer uit de wagen te draaien. De elektromotor kan al tijdens het laden met de afstandsbediening worden aangezet, maar ook als de wagen vol is. Met dezelfde afstandsbediening bedien je ook de kleppen. Eén van de gebruikers heeft hydraulische tegenmessen in de wagen gezet, die hij ook met de afstandsbediening bedient.

Het accupakket, de condensator en de elektromotor hebben een plekje gekregen op de dissel van de machine.

Onder de kap ligt het lithiumijzerfosfaat-accupakket. Opladen vergt vanwege de veiligheid twee handelingen tegelijk.

Met de afstandsbediening zijn alle functies te bedienen. De verbinding met de wagen hapert soms. Aan een oplossing wordt gewerkt.

De afstandsbediening en de wagen communiceren met elkaar met behulp van antennes. Als de afstand tussen die twee te groot wordt, dan wordt de voermengwagen uit veiligheidsoverwegingen uitgeschakeld. Maar de gebruikers klagen over een matige verbinding tussen de afstandsbediening en de voermengwagen, waardoor de wagen onbedoeld vaak stilvalt. Omvormers van zonnepanelen zijn de oorzaak. Er wordt gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. De drie gebruikers beschikken over een voorseriemachine – verbeteringen worden doorgevoerd in de serieproductie.

Voor de zekerheid is de voermengwagen ook aan alle zijden voorzien van een noodstop die de aandrijfunit direct uitschakelt. Als de wagen gaat mixen, klinkt een zich herhalende pieptoon. Daarnaast zit er op de wagen een lamp met verschillende kleuren. De kleur geeft aan of de mengwagen draait, uit is of dat de batterij ervan wordt opgeladen.

Zoals gemeld, kan de aandrijfunits op alle Profile DS- en DL-wagens worden gebouwd. De wagen moet wel direct lossend zijn, dus door middel van kleppen. Verschillen tussen de type wagens zijn het aantal vijzels en de inhoud. Bij een grote mengwagen wordt deze uitgevoerd met een tandemas.

Het weegdisplay is draaibaar, maar een extra display in het laadwerktuig is aan te bevelen.

Wat mengkwaliteiten betreft is de wagen niet anders dan een standaard Kuhn: prima.

De wagen stelt weinig eisen aan het trekkende voertuig: als hij de wagen kan trekken is het voldoende. Dat spaart een trekker uit.

Smak geld

De More-E aandrijfunit is achteraf op alle Kuhn-Profile-voermengwagens te bouwen. Een nieuwe Kuhn Profile 14.2 DS More-E met 32 kWh-batterij kost bruto 120.325 euro. Daarvan komt 75.850 euro voor rekening van de elektrische aandrijfunit. Dat is een smak geld, maar je spaart er wel een extra trekker en brandstof mee uit. Vooral die laatste drukken doorgaans hard door in de uurkosten. De wagen komt in aanmerking voor de grote subsidieregeling voor van het economisch herstelfonds, waardoor de wagen – als de subsidie wordt toegekend – met More-E aandrijfunit gek genoeg goedkoper is dan een aftakasaangedreven variant. Wie wil moet snel zijn, want aanvragen kan tot 14 februari.

Accucapaciteit32, 40, 64 of 80 kWh
Uitgaand vermogenca. 82 kW (112 pk)
Nominaal koppel2.000 Nm
Piekbelasting6.000 Nm
Oplader400 V
Brutoprijs More-E*vanaf 75.850 euro
*Bovenop de prijs van de voermengwagen
Jan-Bart Hof

Samen met zijn vader heeft Jan-Bart Hof een melkveebedrijf met 155 melkkoeien in Oldeberkoop (Fr.). Sinds september 2020 voeren ze met de elektrische voermengwagen.

Gebruiksgemak
“De wagen bevalt prima: hij mengt goed, is snel en stil. Het opladen had eenvoudiger gekund. Omwille van de veiligheid moet je hem aansluiten op de stroom en dan activeren met de afstandsbediening.”

Werkkwaliteit
​“Het werken met de machine is super. We hebben een extra weegdisplay in de trekker. Dan hoef je het weegdisplay van de voermengwagen niet mee te draaien met de positie waar je staat te mengen.”

Technische kwaliteit
“We zijn nog niet op grote problemen gestuit. Soms maakt de afstandsbediening geen contact met de antenne aan het einde van de stal. Dit wordt binnenkort opgelost.”

Prijs-kwaliteitverhouding
“We denken dat je de wagen kunt terugverdienen, zeker met de hoge dieselprijs. Met zonne-energie verdient de wagen zich nog sneller terug. Maar veel hangt ook af van de levensduur van de accu. We gaan uit van 12 jaar.”
Ruud van Wijk

Ruud van Wijk heeft in Lelystad (Fl.) een biologisch melkveebedrijf met 200 melkkoeien en akkerbouwtak. Sinds juli 2019 voert hij zijn koeien met een 30 kuubs elektrische voermengwagen van Kuhn.

Gebruiksgemak
“De afstandsbediening is erg duidelijk, er zitten alleen de hoognodige knoppen op. Bij de kleppen zit een duidelijke schaalverdeling, zodat je eenvoudig kan zien of ze dicht zijn.”

Werkkwaliteit
“De mengwagen is een standaardwagen die het goed doet en goed mengt. Met een nat rantsoen hebben we soms propjes in de kuil, maar voor de rest levert de mengwagen een goed werk.”

Technische kwaliteit
“Een aandrijfas tussen de elektromotor en de eerste vijzel is kapot gegaan. Ook is de condensator vervangen. Deze ging kapot doordat die niet waterdicht was. Nu hebben we er voor de zekerheid een zeil overheen gespannen.”

Prijs-kwaliteitverhouding
“We vonden de mengwagen wel heel erg duur, maar doordat we een subsidie konden aanvragen was het voor ons mogelijk. De mengwagen is een goede wagen.”
Ramon Hesselink

In Almen (Gld.) heeft Ramon Hesselink een melkveebedrijf met 125 melkkoeien en een akkerbouwtak. Vanaf juni 2020 voert hij zijn dieren met een elektrisch aangedreven 18 kuubs voermengwagen.

Gebruiksgemak
“Laden en lossen kan voortaan met één machine: een shovel. De afstandsbediening is erg gemakkelijk en alle functies zitten erop. In de shovel zit een extra weegdisplay.”

Werkkwaliteit
“De voermengwagen mengt goed. Zelf ben ik van mening dat voor goede kuil, de manier van laden, volgorde van laden en tijd van mengen veel belangrijker is. De tegenmessen kan ik hydraulisch bedienen met de afstandsbediening.”

Technische kwaliteit
“Doorsmeren is het enige onderhoud aan de wagen. Kleinere storingen zijn opgelost. Zo zijn op het erf extra antennes geplaatst, de elektromotor is efficiënter afgesteld en kabels zijn afgekit.”

Prijs-kwaliteitverhouding
“De mengwagen is een stuk duurder dan een normale mengwagen. Alleen hoeft er nu geen grote trekker voor de wagen en ik bespaar veel brandstof: zo’n 450 liter diesel per maand.”

Plus en min

+ Stil tijdens het mengen
+ Flinke brandstofbesparing
+ Weinig onderhoud

– Prijzig (zonder subsidie)
– Verbinding met afstandsbediening