Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X



Bioethanol is in Brazilië ruim voorradig. Het wordt immers uit suikerriet gewonnen en zo’n 90 procent van alle 9,4 miljoen Braziliaanse auto’s rijden op de brandstof of een mengsel van ethanol en benzine.

Aparte brandstofsystemen
De ingenieurs die in de Valtra trekkerfabriek Mogi das Cruzas aan het Dual Fuel project werken willen de twee brandstoffen niet in een tank mengen. Daarom is de trekkermotor voorzien van aparte diesel en ethanol injectoren. De motor heeft dan ook twee brandstofsystemen en de trekker zal dus voorzien moeten worden van twee brandstoftanks. De ethanoltanks worden daarbij aan beide zijden van de dieseltank.

180 pk sterk
Valtra verwacht volgend jaar (2011) de eerste 135 kW (180 pk) sterke bioethanol motoren te bouwen en te verkopen. De motor zal dan tussen 5 en 10 procent duurder zijn dan een standaard trekkermotor. Ondanks die extra kosten denkt Valtra in 2015 3.000 stuks te bouwen.

Gerelateerde artikelen