Blog

Chique trekker is de toekomst

Geel en groen is John Deere, donkergroen en rood is Fendt en blauw met geel en wit is New Holland. Zo onlosmakelijk zijn kleuren verbonden aan de fabrikant. Maar laten we heel eerlijk zijn, deze kleuren zijn best opmerkelijk.

Het viel me op toen ik luchtfoto’s mocht maken van het beursterrein van Agrotechniek Holland. Vanuit de helikopter zie je grote velden gevuld met ijzer op wielen, vooral felgekleurd ijzer op wielen. Waarom hebben onze machines eigenlijk van die opmerkelijke kleuren? Herkenbaarheid, om op te vallen of gewoon omdat het niet uitmaakt?

Onder het motto ‘als je het weet, ga je er op letten’ viel mij op dat het in de autowereld precies omgekeerd is. Geen groene auto’s met knalgele velgen, geen oranje motorkappen of gele autodaken. Nee, gewoon beschaafd zwart, wit of zilver. Maar waarom? Het oogt chique, dat is volgens mij de reden waarom veel eigenaren voor één van deze kleuren kiezen.

Gek genoeg ben ik niet de enige die de ‘opmerkelijke kleurstelling’ is opgevallen. Ook de machinefabrikanten zijn gaan nadenken over de kleur van hun machines. Vele machines krijgen een wat ‘bravere’ kleur. Eén van de aanstichters is New Holland. Om te vieren dat de fabrikant meerdere prijzen had gewonnen werd de T7-serie in het ‘Maserati-blauw’ gespoten. De nieuwe Blue Power kleur was geboren en dat bleek een regelrechte hit. Wat bedoeld was als een tijdelijke optie is uitgegroeid tot een standaard mogelijkheid voor de meeste types.

Ondertussen heeft ook Fendt de kleur gewijzigd. De Fendt 1050 was de eerste trekker in de kleur ‘nature green’. Ondertussen worden alle nieuwe trekkers in deze kleur gespoten. Ook op de Eima in Bologna speelde kleur een rol. Carraro kwam met een smalspoortrekker in matkleurig legergroen, veldspuitfabrikant Grim gaf de 9-serie donkere tinten en ook de balenwikkelaars van Maschio en Mascar werden een ‘black-beauty’.

Ondanks dat kleur niks zegt over de kwaliteit of de prestatie van een machine, speelt het wel een rol bij de aankoop. Willen we dan toch echt een chique trekker hebben? Nee, dat verwacht ik niet. Maar ik denk wel dat we machines willen die meer op die gestroomlijnde sportauto lijkt en daardoor beter thuis past in het hedendaagse straatbeeld.

Hoe dan ook, om de herkenbaarheid niet te verliezen zal een fabrikant haar kleurstelling nooit drastisch omgooien. Maar een ding is wel zeker. Hoe meer je als fabrikant wilt opvallen, hoe minder opvallend de kleur moet zijn.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Chris Vlaanderen
Over Chris Vlaanderen
Chris Vlaanderen is in 1994 geboren en groeide op in Huizen. Hij studeerde ‘Agrotechniek en Kennismanagement’ aan de Stoas Hogeschool in Wageningen. Tijdens zijn studie liep hij stage bij AgriMedia en volgde een minor communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Chris schrijft voor LandbouwMechanisatie, Tuin en Park Techniek en VeehouderijTechniek.

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!

Reacties zijn gesloten.