‘John Deere komt met elektromechanische cvt naar Agritechnica’

Trekkerbouwer John Deere zal tijdens Agritechnica een nieuwe continu variabele transmissie laten zien. De versnellingsbak maakt gebruik van een elektrische actuator in plaats van hydraulische pompen.

Dat blijkt uit een persbericht dat de Agritechnica-organisator deze week naar buiten bracht. In het bericht geeft Roger Stirnimann, een van de leden van de noviteitencommissie van Agritechnica, aan dat John Deere een nieuwe 8R trekker laat zien tijdens de beurs.

De trekker is voorzien van de eAutoPower-transmissie. Daarbij heeft John Deere de hydraulische eenheid van pomp en motor – die normaliter zorgt voor de traploze regeling van de overbrenging – vervangen door twee elektromotoren. Een in de trekker ingebouwde generator zorgt voor de elektriciteit. Deze elektromechanische transmissie heeft een hogere efficiëntie – er gaat minder vermogen verloren – dan de standaard traploze transmissie met hydropompen. Daarnaast zijn ook de onderhoudskosten naar verwachting lager.

Een van de foto’s die op het internet circuleren van de nieuwe John Deere 8R. De trekker zou uitgerust kunnen worden met eAutoPower. Een elektromechanische variabele transmissie.

Elektriciteit voor aanhangers en ploegen

De generator is zo groot dat hij niet alleen de transmissie van stroom kan voorzien, maar ook nog eens 100 kW elektrisch vermogen levert voor zogenoemde externe verbruikers. Je kunt daarmee elektrische assen van aanhangwagens of halfgedragen ploegen aandrijven. Dat zorgt voor minder slip en meer tractie. Daardoor kun je met een minder sterke en dus lichtere trekker toe. Woordvoerders van John Deere willen op dit moment nog niets zeggen over de nieuwe transmissie of over de nog te introduceren 8R.

Joskin

Tijdens Agritechnica zal Joskin een prototype van een mesttank laten zien, die voorzien is van elektrisch aangedreven assen. Twee jaar geleden deed het bedrijf dat ook al. Toen zorgde een generator in de fronthef van een John Deere trekker nog voor de benodigde elektriciteit. Ook het nieuwe prototype is samen met John Deere ontwikkeld. Uiteindelijk moet het mogelijk zijn dat de assen aangedreven worden zodra de trekker begint te slippen. Hoeveel vermogen er naar de assen gaat, hangt af van de hoeveelheid slip van de trekker.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een reactie