Massey Ferguson introduceert vierkoppige 8S-serie

Trekkerbouwer Massey Ferguson komt met de nieuwe 8S trekker. De serie omvat vier modellen van 205 tot 265 pk. Zoals verwacht valt vooral de nieuwe cabine op. Eindelijk heeft MF er eentje met vier stijlen.

De cabine is grijs, zoals hij dat vroeger bij de 2000- en 3000-serie ook was. Hij heeft een inhoud van 3,4 kuub. Doordat twee stijlen ontbreken is de hoeveelheid glas in de cabine fiks vergroot. Volgens de fabrikant is dat nu 6,6 m2. De cabine helt voorover, wat het zicht vergroot en zon-instraling vermindert. Het geluidsniveau in de cabine ligt op 68 decibel. Dat komt met name doordat de motor volledig los staat van de cabine en goed geïsoleerd is, claimt de fabrikant. Tussen de cabine en de motorkap is een ruimte van 24 cm. Trillingen worden niet doorgegeven aan de bestuurder vanwege de mechanische cabinevering.

Geen dashboard

Verder is de cabine voorzien van een nieuwe armleuning, joystick en display. Het 9 inch Datatronic 5 terminal zou net zo gemakkelijk te bedienen moeten zijn als een mobiele telefoon. Of dat ook daadwerkelijk zo is? Een testrit zou dat moeten uitwijzen. Echter, onder meer vanwege corona vond de presentatie van de trekker alleen via internet plaats. Tijdens deze presentatie werd duidelijk dat er geen dashboard meer op de stuurkolom is te vinden, maar op de rechterzijstijl. Wat je op dit digitale display te zien krijgt, kun je zelf instellen. Een leren stoel met verwarming en ventilatie is een optie. Achterop de cabinerand is een camera te vinden die het aankoppelen van machines gemakkelijker moet maken.

Maximaal 265 pk

Onder de rood met grijze motorkap ligt een Agco Power 7,4 liter, zes cilinder motor. Afhankelijk van het model produceert die een maximumvermogen van 205, 225, 245 of 265 pk bij 1.850 toeren. Opvallend is overigens dat het maximum koppel van deze motoren bij 1.000 tot 1.500 toeren ligt. Bij 1.200 motortoeren is het mogelijk om 40 km/h te rijden.

Nieuwe typeaanduiding

MF past ook meteen de type aanduiding aan en lijkt nu verbazend veel op de aanduiding die John Deere hanteert. Het grootste model heet nu 8S.265. Het laatste getal staat voor het maximale motorvermogen van de trekker.

Drie transmissies

De trekkers zijn uit te rusten met een nieuwe 7 traps semi powershift transmissie, de Dyna-7, met 28 versnellingen voor en achteruit. De versnellingsbak zou 10 procent meer efficient moeten zijn dan de oude zes traps Dyna-6 transmissie. Daarnaast ontwikkelde Massey Ferguson, zoals eerdere geruchten al aangaven, de Dyna E-power-transmissie. Een versnellingsbak met dubbele koppeling, waardoor je de overgang tussen de versnellingen niet zou moeten merken. Later dit jaar voegt de trekkerbouwer ook een continu variabele transmissie aan deze keuzes toe. De hef tilt 10.000 kg, geeft de fabrikant aan. Standaard levert de oliepomp 150 liter per minuut, terwijl er ook een 205 liter per minuut versie leverbaar is.

200 miljoen dollar

Massey Ferguson deed 6 jaar over de ontwikkeling van deze nieuwe trekker, die LandbouwMechanisatie mei vorig jaar al zag rijden. De ontwikkeling kostte 170 ingenieurs zo’n slordige  1 miljoen uur aan ontwikkeling en ongeveer 200 miljoen dollar. De trekkers zijn per direct leverbaar in Europa. Later volgen ook andere delen van de wereld.

 

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!

Geef een reactie