Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

De dealers van John Deere geven hun importeur of fabrikant ruim 15 punten en zijn daarmee de meest tevreden dealers. Fendt krijgt de tweede plaats, Case IH de derde. Algemene aandachtspunten zijn volgens het Centrale Orgaan Mechanisatiebedrijven (COM) bijdrage aan de winstgevendheid van de dealers en bereidheid tot doorvoeren van verbeteringen.
Louis Nagel die sinds kort Landini en McCormick importeert, kreeg slechts 11 punten van haar dealers en staat daarmee onderaan. Opvallend gezien de import van John Deere, dat eerder door Louis Nagel werd gedaan, als beste gewaardeerd wordt nu het is ingebed bij een aantal hoofddealers in plaats van bij een landelijke importeur. John Deere wordt gevolgd door Fendt en Case IH.
Opvallend
Een opvallend aantal dealers, 23,3 procent, is zeer tevreden over de bekendheid en het imago van het merk dat ze verkopen. 11,6 procent van de dealers noemen hun relatie met de importeur uitstekend. In alle andere aandachtsvelden komt het aantal dealers dat de waardering uitstekend geeft, niet hoger dan tien procent. Hoewel alle aandachtsvelden veelal worden beoordeeld met voldoende of goed, wordt op iedere vraag door zo’n twee dealers geantwoord met zeer slecht. Drie dealers zijn zeer ontevreden over de bijdrage aan de winstgevendheid van hun bedrijf door de importeur. Vijf dealers zijn niet tevreden over beschikbaarheid, levertijden, prijs-kwaliteitverhouding en verkoopondersteuning.
John Deere
John Deere scoort op acht van de twaalf subthema’s het beste. De enige negatieve uitschieter is een achtste plek bij ‘Relatie merk/dealer’. Volgens COM heeft dat wellicht betrekking op de recente herinrichting van het John Deere dealerlandschap in Nederland. De persoonlijke verhoudingen en waardering blijken overigens prima. De nieuwe verkoopstrategie stemt de overgebleven dealers positief.

Fendt
Fendt overtreft John Deere wat betreft beste ‘Merkimago en bekendheid’ en ‘Verkoop van tractoren’, maar is bij de andere terreinen een goede subtopper. Ook hier komt de ‘Relatie merk/dealer’ als minst gewaardeerd naar voren.
Case
Case scoort zeer goed in de relatie met merk/dealer. Daarbij slaagt ze erin op alle terreinen hetzelfde niveau te halen, behoudens de winstgevendheid van het merk voor de dealers; dat levert een voorlaatste plek op.
Claas
Claas doet het goed met onderdelenverkoop en after sales, maar dealers zien verbeterpunten in de tractorverkoop en ondersteuning in de automatisering. Qua relatie met merk/relatie doet ze het wel weer goed.
Steyr
Steyr valt op door de hoge waardering vanuit de dealers in de rubrieken ‘Mensen’ en ‘Relatie merk/dealer’. Maar vooral de lage beleving rond zowel ‘Scholing’ als ‘Merkimago’ trekt het gemiddelde cijfer naar beneden.
Valtra
Valtra wordt door de dealers beschouwd als betrouwbaarst en duurzaamst in de markt, maar ze missen een sterk imago en ontwikkeling van dat merk. Daarbij zien ze – ondanks een prima relatie met de importeur – de onderdelenverkoop en commerciële ondersteuning als stevig verbeterpunt.
New Holland
New Holland krijgt een hoge waardering voor de verkoopondersteuning vanuit de importeur, maar de after sales worden door de dealers in verhouding lager beoordeeld.
Deutz-Fahr
Deutz-Fahr geeft een tweezijdig beeld. Het imago, de service en scholing worden goed becijferd, maar met een laatste plaats sluit de verkoop daar volgens de dealers totaal niet bij aan. Terwijl men de prijs/kwaliteitsverhouding van ‘hun’ merk wel weer de beste in de markt vindt. Minder goed uit de verf komen aspecten als de relatie met management en die tussen merk en dealer.
Massey Ferguson
Massey Ferguson volgt als voorlaatste op enige afstand. Opvallend wellicht, maar het imago is volgens de dealers nog steeds goed. Qua prijs/kwaliteit bekleedt het tractormerk echter de laatste plek. Ook met onderdelenverkoop en ondersteuning bij zowel verkoop, automatisering als promotie volgen lagere cijfers. De dealers hebben een goede relatie met de fabrikant en importeur, maar zien nog niet de bereidheid om genoemde verbeterpunten aan te pakken.
Landini en McCormick
De Argo Groep sluit met de merken Landini en McCormick de rij met een duidelijk mindere score op bijna alle thema’s. Alleen qua beschikbaarheid en levertermijn presteren beide merken gemiddeld. Ten tijde van het onderzoek speelde de importeurschap overname door Louis Nagel. Aan de nieuwe importeur de taak om volgend jaar een hogere score te bereiken.

769 enquêtes
Het COM raadpleegde de dealerlijsten van de importeurs en verzond aan de hand daarvan 769 enquêtes naar 554 mechanisatiebedrijven in Nederland. Deze 554 mechanisatiebedrijven verkopen 16 verschillende merken. Middels 53 vragen in 12 aandachtsvelden konden importeurs 20 punten scoren. Het COM ontving 199 ingevulde enquêtes retour. Tevredenheid over de importeurs van JCB, Kubota, Lamborghini, Same en Zetor stelde het COM niet cijfermatig vast. Van dealers van die merken werden onvoldoende enquêtes retour ontvangen.

Gerelateerde artikelen