Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Elektronica

Isobus opgewaardeerd met draadloze communicatie en hoge snelheid

AEF, de organisatie van fabrikanten die gezamenlijk isobus ontwikkelen, geeft draadloze communicatie en een hoge snelheidsverbinding tussen trekker en machine de komende tijd meer aandacht. Voor beide onderwerpen roept AEF een werkgroep in het leven.

20150422_isobus_tellusAEF, de organisatie van fabrikanten die gezamenlijk isobus ontwikkelen, geeft draadloze communicatie en een hoge snelheidsverbinding tussen trekker en machine de komende tijd meer aandacht. Voor beide onderwerpen roept AEF een werkgroep in het leven.

De draadloze communicatie tussen machines in het veld moet een belangrijk onderdeel van een nieuwe versie van isobus. Die communicatie moet het mogelijk maken om via een beveiligd, maar standaard, radio signaal machines met elkaar te laten praten. Ze moeten gegevens draadloos kunnen uitwisselen en elkaar zelfs draadloos aansturen. En dat moet niet alleen tussen de trekker en de aangekoppelde machine draadloos kunnen, maar ook tussen verschillende trekkers en verschillende machines. Denk daarbij aan het uitwisselen van de positie, de rijsnelheid en de bevullingsgraad. Zo kun je bijvoorbeeld trekkers en kiepers naar een volle maaidorser laten manoeuvreren. Dat maakt het ook noodzakelijk dat de informatie iedere seconde wordt ververst. De trekker moet immers wel op de juiste plek rijden zodra de maaidorser gaat lossen.

Gegevens draadloos naar de computer

De nieuwe werkgroep krijgt de opdracht om te bepalen welke radiostandaard het wil gaan gebruiken. Daarnaast moet het ook het benodigde beveiligingsprotocol vaststellen. Tegelijkertijd zou deze draadloze communicatie een rol kunnen spelen bij het overdragen van gegevens tussen de terminal in de trekker en de computer in het kantoor. Tot nu toe werden daar USB sticks en geheugenkaartjes voor gebruikt. Dat werkt, maar makkelijk is het niet. USB-sticks raak je immers gemakkelijk kwijt. Daar komt bij dat de sticks en kaartjes, maar vooral de kaartlezers in de monitor, stofgevoelig zijn.

Meer bandbreedte

Daarnaast start AEF een werkgroep high speed isobus. Er gaan namelijk steeds meer gegevens via de isobus tussen de trekker en het werktuig heen en weer. Dat betekent dat er meer bandbreedte nodig is. Niet in de laatste plaats omdat de landbouwmachinefabrikanten het isobus netwerk willen benutten om er foutdiagnoses mee te stellen. Ook zou het netwerk elektrische aandrijvingen moeten aansturen en voeden. Net als videosystemen.

Betere grafische weergave

En dan is er nog een lang gekoesterde wens, die in deze werkgroep aan de orde komt. De grafische weergave van machines op het scherm. Die is tot nu toe namelijk nogal ouderwets. Een modernere weergave van de machines op het scherm moet ook de gebruikersvriendelijkheid verbeteren, meent AEF. Het invoeren ervan is een flinke klus. Want het high speed isobus systeem moet immers wel uitwisselbaar zijn met oude, tragere systemen. Want je wilt de bestaande isobus werktuigen wel met een trekker met zo’n nieuw isobus systeem kunnen aansturen.