Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Sterke Optum van Case IH

De nieuwe Optum van Case IH oogt sterk. Hij is dat ook daadwerkelijk met zijn motorvermogens van 270 en 300 pk. De Optum overstijgt daarmee ruim de Puma en biedt een verrassend nieuwe klasse binnen de zware Magnums.

Case IH Optum 300

Meteen al op het eerste oog komt de Optum sterk over. De manier waarop de kop- en werklampen in de grill zitten, geeft hem iets roofdierachtigs. Wat dat betreft had hij Puma kunnen heten, maar daar zit hij qua vermogen ver boven.  Toch betitelt Case IH de Optum als compact. Dat klopt wat betreft de wielbasis van 2995 mm; die is 15 mm korter dan die van de zware Magnums. Het klopt ook wat betreft de 6,7 liter zescilinder van FTP: die krachtbron zit in de Puma en in de lichte Magnum. Case IH focussed zich met de Optum vooral op Europa, waar de grote akkerbouwer en de loonwerker vooral een wendbare trekker willen.  De vooras heeft een stuuruitslag van 55 graden en is standaard geveerd. ABS is een optie. Slimme ‘ventieldoppen’ houden de bandenspanning in de gaten.

‘Gekietelde motor’ van de Puma

De zescilinder motor voldoet aan de eien van Tier 3b (Stage 4) met enkel AdBlue. De tank van die stikstofvloeistof is 96 liter groot; die van de diesel maar liefst 630 liter! Het versterkte carter van de zescilinder fungeert als dragend deel van het frame en een maximum toelaatbaar voertuiggewicht van 16 ton. De cvt is leverbaar als 40 km/h- of als 50 km/h-uitvoering. In beide gevallen is dat bij gereduceerd toerental. Een motorrem is een optie. De maximale maat achterbanden is 710/75R42. De aftakas heeft vier toerentallen; aan de voorzijde zijn er dat optioneel twee: 1000 en 1000 E. De Optum heeft een loadsensing pomp met 165 l/min. 220 l/min is een optie. De hef tilt 10,3 ton door het hele traject. De geveerde cabine komt in z’n basis van de Puma, maar heeft meer glas. Gesloten blijft de geluidsdruk volgens Case IH ten allen tijde onder de 69 dB(a).