Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Modder op de weg, is dat niet heerlijk

Onlangs verscheen er in de lokale krant een bericht van een meneer die zijn kleindochter naar huis moest brengen met de auto. Zijn route ging over een traject waar trekkers reden tijdens de maisoogst. Modder op de weg en regenachtig.

Onlangs verscheen er in de lokale krant een bericht van een meneer die zijn kleindochter naar huis moest brengen met de auto. Zijn route ging over een traject waar  trekkers reden tijdens de maisoogst. Modder op de weg en regenachtig.

Zijn conclusie bij thuiskomst: hij moest zijn haren, kleren en schoenen wassen. En ook zijn kleindochter zat onder de modder en dat alles vanwege de modder op de weg. Het bericht vermelde niet of hij in een cabrio reed… Modder op de weg hoort er tijdens de oogstperiode nu eenmaal bij.  En daarop moet iedereen – en dus ook de burger – op bedacht zijn.

Wie vond het als kind niet leuk om lekker te modderen met speelgoed of met de fiets door de blubber te rijden?  In elke chauffeur zit wel iets van jeugsentiment wanneer hij in het veld in de modder moet werken. Desalniettemin, dit jaar mogen we over de gehele linie niet klagen over de weersgesteldheid tijdens de oogst. De bandenproducenten kunnen weer ademhalen. Want modder op de weg wordt  natuurlijk meegenomen door de banden; die staan immers in contact met de bodem.  Anders gezegd:  wanneer we niet het veld op gaan, nemen we ook geen modder mee vanuit het veld de weg op. Of we moeten thuis blijven wanneer de weersomstandigheden slecht zijn of  de bodem te nat. We gaan in het voorjaar toch ook niet zaaien wanneer het plenst van de regen met zware omweersbuien, toch? Dat is wel zo maar het oogsten is anders,  wordt er dan gezegd. Klopt. Dan moet de gedane inspanning van het hele jaar z’n rendement opleveren. En dan wordt er vaak  onder erbarmelijke omstandigheden niet meer gelet op de bodemverdichting. Als het gewas maar van het veld gehaald kan worden. Desnoods met 2 trekkers achter elkaar.

Het lossen van de modder door de banden is een belangrijk aandachtspunt voor de bandenfabrikanten. Mooie nokken, veel of weinig, lang, breed, recht of gebogen, blokken of ribben, ze lossen allemaal. Alleen de één misschien  2 meter eerder dan de ander, maar hoe dan ook, modder nemen ze mee, ook trailerbanden. Al hadden diagonale banden hier vroeger veel minder last van, de huidige trailerbanden nemen nog gemakkelijker modder mee dan trekkerbanden. Ze hebben immers een  vlak en breed loopvlak.

De bandenspanning speelt bij het lossen van modder een belangrijke rol. Het loopvlak moet gemakkelijk vervormen. Bij vervorming van het loopvlak breekt de modder los. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het lossen van de grond tijdens ploegen. Soepele banden lossen dus sneller. In moeilijke situaties is het ook bij trailerbanden belangrijk om te weten wat de belasting per band is. Hiermee kan de minimale bandenspanning voor op de weg of nog belangrijker, in het veld, bepaald worden. Druk-luchtwisselsystemen kunnen hier een voordeel zijn.