Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Interesse in de staat van de bodem?

Sla een blad open en je kunt diverse artikelen lezen van allerlei bandenfabrikanten dat ze de beste band in huis hebben. Zo laag mogelijke bodemverdichting, bandenspanningsregelsystemen, grote flexibele banden enzovoort. Geen bodemverdichting!

Het jaar 2017 is al weer uit de startblokken. Waar zal ik nu over beginnen? Bodemverdichting? Sla een blad open en je kunt diverse artikelen lezen van allerlei bandenfabrikanten dat ze  de beste band in huis hebben. Zo laag mogelijke bodemverdichting, bandenspanningsregelsystemen, grote flexibele banden enzovoort. Geen bodemverdichting!

Misschien moeten we terug naar het paard en de kar erachter? Dan drukken we de bodem zo min mogelijk aan. Maar….  precies, schaalvergroting van de bedrijven, meer oppervlaktes in minder tijd bewerken en oogsten. Terug naar het paard en de kar is geen optie. Het lijkt soms dat het oogsten steeds sneller moet. Weersomstandigheden spelen hierbij een belangrijke rol. Spelen klimaatveranderingen hierbij een rol?  In korte perioden meer hectaren bewerken. Grote bedrijven met managers, maar waar blijft de echte akkerbouwer, de veeboer die met hart en ziel voor zijn bedrijf staat?  Die iedere koe  bij naam kent? Ze zijn er nog wel!

Helaas is dat bijna verleden tijd. Als we vooruit willen gaan in deze tijd met behulp van  nieuwe technieken en productiemogelijkheden kunnen we niet stil blijven staan. Precisiewerk en optimalisering heeft de landbouw in ons land, op wereldniveau gezien,  op een hoog niveau gebracht. De productie en de opbrengst  is maximaal. Of kunnen we nog verder? Ik denk van wel.  Soms met kleine stapjes, soms met grote sprongen.

Simpel voorbeeld: Een nu al redelijk aantal jaren geleden, zo rond 2004 is Michelin met de Xeobib,  Ultraflextechnologie, Very high Flexion, op de markt gekomen. Daarvoor is de vraag  gesteld aan eindgebruikers: wat is het grootste probleem bij het toepassen en het gebruik van landbouwbanden? Het antwoord was toen: het veelvuldig aanpassen van de bandenspanning al naar gelang de werkzaamheden  is lastig en tijdrovend, wil men het optimale halen uit de banden. Hoge spanning op de weg, lage spanning in het veld. Maar na 2 á 3 keer de bandenspanning aflaten en weer oppompen zijn we het weer beu. We zagen dat er eindgebruikers waren die gewoon altijd op 2 bar werkten. Anderen op 1 bar. Ook diversen ergens tussenin. Te hoog op het veld en te laag op de weg: ‘tja,  je moet toch wat? ‘. Het gebruik van luchtdrukwisselsystemen op tractoren was zeldzaam. Een kostbaar project. De komst van de VF band was een revolutionaire ontwikkeling en nu maken de gerenommeerde bandenmerken ze allemaal. Het is gewoongoed geworden.

We dachten even dat we er waren, maar zie daar, de ontwikkeling gaat door. Geleidelijk aan komt het luchtdrukwisselsysteem  binnen handbereik qua aanschafkosten. Spanningsregelsystemen en banden die hier uitstekend mee samenwerken.  De  Ultraflexband, IF of VF met spanningsregelsysteem. De optimale situatie. Opbrengst verhogen en het  brandstofverbruik verlagen. Met deze nieuwe bandentechnieken is al vrij snel een paar procent brandstof te besparen. Reken voor u zelf maar eens uit als dat bijvoorbeeld 5% besparing zou zijn op jaarbasis. En 5% is al snel te realiseren, gezien de vele testen  en demonstraties die er de afgelopen jaren zijn geweest.

Altijd maar weer op zoek naar middelen om de bodem zo min mogelijk te verdichten, zo veel mogelijk te beschermen en zodoende de opbrengsten te vergroten en.. brandstofkosten te verminderen. Zoals eens eerder gezegd: Leef alsof het je laatste dag is, maar bewerk de bodem alsof je het eeuwige leven hebt!  En van die 5% kunnen we best een keer gezellig uit eten gaan met vrouwlief.

Gerelateerde artikelen