Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Maaidorsers

Komt de Tribine maaidorser naar Europa?

De Amerikaanse fabrikant van de experimentele Tribine-maaidorser overweegt een variant te ontwikkelen voor de West-Europese markt. Dat meldt Profi International in zijn Harvest Special.

De Amerikaanse fabrikant van de experimentele Tribine-maaidorser overweegt een variant te ontwikkelen voor de West-Europese markt. Dat meldt Profi International in zijn Harvest Special.

Meer dan 60.000 mensen volgden twee jaar geleden op internet de introductie van de Tribine T1000-maaidorser op de Farm Progress Show. De meeste belangstelling kwam – uiteraard – uit de Verenigde Staten, het land waarvoor de Tribine is ontwikkeld. Maar meteen daar achteraan kwamen de Duitsers. En dat was opmerkelijk. Natuurlijk, de Tribine is indrukwekkend, maar met een transportbreedte van 4,50 meter is de machine veel te breed voor de Duitse wegen. Ergo: deze machine kan uit de voeten in de VS, Canada, Australië, Zuid-Amerika en Oost-Europa, maar voor de West-Europese markt is de machine eenvoudigweg te groot.

Mini-Tribine

Toch heeft de grote Duitse belangstelling de fabrikant uit Kansas (VS) op een idee gebracht: een mini-Tribine ontwikkelen voor de West-Europese markt. De T600 zou over vijf tot tien jaar op de markt kunnen komen. Veel wil het bedrijf er nog niet over vertellen, maar Profi International toont alvast een artist impression en meldt ook enkele specificaties.

Volgens de eerste planten is de T600 is bij transport over de weg nog maar 3,30 meter breed, in plaats van de 4,50 meter. Verder wordt de machine 4 meter hoog en 11 meter lang. Net als zijn grote broer krijgt de T600 knikbesturing en rust de graantank van 27.000 liter (20 ton) volledig op de achteras en kun je met de machine in hondengang over het perceel. Leeg zou de T600 18 ton wegen in plaats van de 24 ton die de T1000 op de mat legt. Waar de grote T1000 nog een achteras met wielen heeft, zijn aan de achteras van de T600 60 cm brede rupsen gemonteerd. En waar de T1000 twee Cummins-motoren heeft met een gezamenlijk vermogen van 477 kW (650 pk), krijgt de Europese variant een enkele motor met een vermogen van 330 kW (450 pk).