Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Valtra frist A-serie op

De Finse trekkerbouwer Valtra nam de A-serie onder handen. Nog altijd bestaat hij uit zeven modellen met een mechanische transmissie en alleen de populairste modellen kun je ook met een viertraps powershift krijgen.

De Finse trekkerbouwer Valtra nam de A-serie onder handen. Nog altijd bestaat hij uit zeven modellen van 56 tot 101 kW (75-135 pk) met een mechanische transmissie. Alleen de twee populairste modellen kun je ook met een viertraps powershift krijgen.

Dat is dus het geval voor de A105 en A115. Trekkers met een motorvemogen van respectievelijk 105 en 115 pk. Bij deze HiTech 4-modellen wordt de transmissie elektronisch geregeld. Die trekkers zijn overigens ook in alle kleuren leverbaar. Voor de rest blijft het bij rood.

De modellen uit deze vijfde generatie van de A-serie met een vier cilinder motor halen vijf pk meer vermogen uit de AgcoPower motor en het onderhoudsinterval is verlengd tot 600 uur. Dat was 500 uur. De trekkers voldoen aan de Stage V-emissie-eisen en zijn daarom voorzien van een dieselpartikelfilter en SCR. De modellen met een drie cilinder motor – de A75 en A95 – zijn overigens optioneel voorzien van de HiTech 2 transmissie met tweetraps powershift en 24 versnellingen voor- en achteruit. Alle trekkers uit de A-serie zijn te voorzien van een kruipbak, zodat de minimumsnelheid ongeveer 100 meter per uur bedraagt.

Verbeterde armleuning

Omdat meer dan de helft van de trekkers uit de A-serie af-fabriek wordt uitgerust met een voorlader, probeerde Valtra dat voorladerwerk gemakkelijker te maken. Zo is de bediening van die voorlader en het bedieningsconsole verbeterd.

Nieuw uiterlijk

De trekkers zijn leverbaar met een dubbelwerkend persluchtremsysteem of een hydraulisch remsysteem. En natuurlijk paste Valtra ook het uiterlijk van de trekker aan. Dat ligt nu meer in de lijn met de vorig jaar geïntroduceerde G-trekkers. Ook leuk: Valtra integreerde de hoofdschakelaar in het contactslot.