Favoriet

Trekkers

Massey Ferguson schroeft 8S-serie op tot 305 pk

Massey Ferguson heeft de 8S-serie uitgebreid met de 8S.285 en 8S.305 met vermogens van respectievelijk 209 en 223 kW (285 en 305 pk). Daarmee komt het totaal aantal modellen in de serie op zes. Vorig jaar juli introduceerde de fabrikant de eerste vier modellen.

Massey Ferguson heeft de 8S-serie uitgebreid met de 8S.285 en 8S.305 met vermogens van respectievelijk 209 en 223 kW (285 en 305 pk). Daarmee komt het totaal aantal modellen in de serie op zes. Vorig jaar juli introduceerde de fabrikant de eerste vier modellen.

De twee nieuwe trekkers hebben net als de andere modellen in de 8S-serie een zescilinder 7,4 liter Agco Power motor. De 8S.305 is het nieuwe topmodel en is standaard uitgerust met de Dyna-VT transmissie en de zogeheten Exclusive specificaties. Tot die specificaties behoren onder meer actieve cabinevering, een automatisch luchtgeveerde stoel, een multifunctionele armleuning, vier elektronische regelventielen en 16 led-werklampen.  Het vermogen van 223 kW (305 pk) is beschikbaar bij 1.850 toeren per minuut. Het maximum koppel wordt geleverd bij toerentallen tussen de 1.000 en 1.500.

Standaard Dyna-VT

De 8S.305 krijgt zoals gemeld standaard de Dyna-VT (cvt). Voor de andere vijf modellen in de 8S-serie is dat nu een optie. Wordt een ander model uit de serie aangeschaft met de Dyna-VT transmissie, dan is het Exclusive pakket standaard. Daarnaast behoort er tot die uitrusting ook een grotere brandstoftank. Nieuw is de Automatic Modus. Daarmee kan de chauffeur de snelheid wijzigen met de Multipad-hendel of het voetpedaal, terwijl het motortoerental automatisch wordt ingesteld op basis van de belasting en de rijsnelheid. Dat zou een brandstofbesparing moeten opleveren.

(tekst gaat verder onder de foto)

8S.285: keuze uit drie transmissies

De nieuwe 8S.285 heeft zoals gemeld een vermogen van 209 kW (285 pk. De boost, geleverd door Engine Power Management (EPM) geeft de trekker er 20 pk bij. De 8S.285 kan uitgevoerd worden met een Efficiënt of Exclusive uitrusting. Voor de transmissie geldt de keuze tussen de nieuwe Dyna-VT Super ECO, de nieuwste Dyna E-Power Dual Clutch  of  Dyna-7  semi-powershift-transmissie. De Dual Clutch heeft 28 versnelling voor- en 28 achteruit en heeft volgens de fabrikant dezelfde eigenschappen als een volledig mechanische powershift. Daardoor zou het vermogensverlies worden beperkt met maximaal 26 procent. Een alternatief voor de Dual Clutch is de Dyna-7. De semi-powershift heeft 4 groepen met elk 7 versnellingen.