Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Oogsttechniek

Ropa Panther 2S zet in op capaciteit

Machinefabrikant Ropa heeft de twee-assige Panther bietenrooier flink onder handen genomen. De nieuwe Panther 2S lijkt in de cabine meer op grote broer Tiger 6S en heeft in vergelijking met de ‘oude’ Panther een hogere reinigingscapaciteit.

In 2013 kwam Ropa voor het eerst sinds 20 jaar naar Agritechnica in Hannover met een nieuwe twee-assige bietenrooier. Die rooier had een vermogen van 390 kW (530 pk). Met de nieuwe 2S doet Ropa er een schepje van maar liefst 195 kW bovenop. De 16 liter Volvo Penta motor levert namelijk een vermogen van 585 kW (796 pk). Daaruit blijkt dat de ontwerpers van de Panther 2S met een schuin oog naar de drie-assige Tiger 6S hebben gekeken. Optioneel kan de Panther worden uitgerust met de motor uit de Tiger 6. In dat geval wordt er 20 kW minder gegenereerd (768 hp / 565 kW).

Hulp op afstand

Uit nieuwe details in het design moet volgens Ropa digitalisering blijken. De blauwe lijn aan de zijkanten van de rooier symboliseert zowel de interne- als externe communicatie via het myRopa online portaal. Ook bij het ontwerp van de cabine heeft de Tiger 6S gediend als inspiratiebron. De Panther 2S heeft een 12,1 inch terminal. Het scherm op de A-stijl geeft onder meer de beelden van de camera’s weer. Standaard wordt de Panther uitgerust met R-Connect Telematics. Met dat systeem kan er bij eventuele storingen op afstand hulp geboden worden.

Lossen in 50 seconden

De reinigingscapaciteit van de 2S is ten opzichte van het vorige model verhoogd. Dat gebeurt met een eerste zeefwiel met een diameter van 1.740 mm, gevolgd door nog twee zeefwielen met elk een diameter van 1.550 mm. Vervolgens worden de bieten met een 1 meter brede elevator de bunker in gewerkt. De losband is tussen beide assen gemonteerd en is ontworpen op basis van die van de Tiger 6. De band is 1.600 mm breed en op drie punten inklapbaar. Ropa claimt dat een volle bunker van 30 kuub gelost kan worden in 50 seconden.

Onveranderd ten opzichte van het vorige model is de automatische hellingcompensatie. Dat gebeurt nog steeds op basis van sensoren met vier hydraulische cilinders. De chauffeur blijft rechtop zitten op hellingen tot 7 procent.