GTH 2015: Unimog met Staja-trailer

Door de toelating als vrachtwagen en de beperkte afmetingen is de Unimog een interessante werk­tuigendrager op en langs wegen waarop trekkers niet zijn toegelaten. Doordat de Unimog relatief smal is, is het vaak haalbaar om op vluchtstroken 110 cm van de witte lijn te blijven. Dat maakt een al of niet rijdende wegafzetting overbodig.

De compactheid van de Unimog is echter ook een limiterende factor: je kunt er geen pakezel van maken. Een trekker met aanhanger, de Vredo Kantonier of de Hovertrack van Veldhuizen, bieden dan meer mogelijkheden. Om die concurrentie toch aan te kunnen is door Staja voor de Unimog een smalle trailer ontwikkeld waarop verschillende units te bouwen zijn.

Silagebak met kopschot

De Unimog zelf heeft achterop een subframe met vier kogelpunten. Daar zijn verschillende units op te zetten. Dat kan bijvoorbeeld een heetwater­unit van Wave zijn, maar ook een unit waar een werktuigenarm op staat. Met steunpoten zet je die unit af. De silagebak heeft aan de voorzijde een kopschot waaraan de afzuigslang te koppelen is. Dat schot kun je handmatig naar beneden lieren, zodat de slang makkelijker aan te koppelen is. Doordat het schot kan zakken, kan ook een blaaspijp van een versnipperaar voorop de Unimog uitmonden in de opvangbak. De Unimog en Staja-trailer zijn uit te rusten met een tweewegsysteem: luchtbanden en spoorwielen. In het laatste geval kan de volle­dige combinatie het spoor op. De Staja-trailer kan worden uitgerust met een geijkt Welvaarts-weegsysteem.

E215_Unimog_HOOFD

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en Tuin en Park Techniek zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!
Mis geen enkel bericht met de Tuin en Park Techniek nieuwsbrief
E-mail:

Reacties zijn gesloten.