Voor mijn werk heb ik al op veel trekkers mogen rijden. Van kleine tuintrekkertjes tot bakbeesten met meer dan 500 pk. Al die trekkers hadden één ding gemeen: onder de kap lag een dieselmotor. Totdat ik eind februari achter het stuur van de Rigitrac SKE 50 Electric kroop.
Zoals de naam al verklapt, is deze trekker volledig elektrisch. Collega’s reden al met de elektrische Knegt en Farmtrac, maar voor mij was de SKE 50 mijn eerste kennismaking met een elektrische trekker. Een mijlpaal en tevens een ervaring waaraan ik moest wennen. Je hoort alleen de hydrauliekpomp van de stuurbekrachtiging, het hoge geluid van de elektromotoren en het bulderen van de banden. Het geluid van een ronkende motor en een klein rookpluimpje uit de uitlaat zijn verleden tijd. Maar wat je als trekkerliefhebber mist, is voor de fabrikant juist dé reden om zo’n machine te ontwikkelen. Vooral in stedelijke gebieden moet immers alles stiller en schoner – een goede ontwikkeling. Daarnaast kun je de trekker opladen met stroom die je wellicht met je eigen zonnepanelen hebt opgewekt. Hoe mooi is dat? Er zijn echter nog kanttekeningen. Met een vanafprijs van 170.000 euro is de SKE 50 alles behalve goedkoop. Voor een aannemer of loonwerker die er een flinke opdracht mee kan binnenslepen, kan er misschien nog wat mee verdienen. Maar een hovenier, campingeigenaar of sportvereniging zal er voorlopig niet over peinzen. Daar komt nog bij dat de trekker op een acculading niet een flinke werkdag op vol vermogen kan draaien. Wat dat betreft lost de trekker de hedendaagse, hoge verwachtingen nog niet in.
Toch moeten we pioniers zoals Rigitrac koesteren. Zij helpen de techniek een stapje vooruit. En zij bieden wellicht nog niet de oplossing voor morgen, maar misschien wel die voor volgend of voor over vijf jaar. Het vergt tijd, acceptatie en misschien ook een andere mindset. Bij de introductie van het eerste accugereedschap sprongen we ook niet direct een gat in de lucht, maar anno 2021 weten we bijna niet beter. We hoeven de toekomst nog niet te omarmen, maar laten we er al wel voorzichtig van proeven.