Favoriet

Beurs

EIMA 2021: BCS Spirit 70 Dualsteer

Trekkerbouwer BCS heeft de nieuwe Spirit 70 Dualsteer meegenomen naar de EIMA. De trekker is ten opzichte van z’n voorganger iets langer. Groot voordeel daarvan is dat er ook voor langere chauffeurs voldoende beenruimte is.

Trekkerbouwer BCS heeft de nieuwe Spirit 70 Dualsteer meegenomen naar de EIMA. De trekker is ten opzichte van z’n voorganger iets langer. Groot voordeel daarvan is dat er ook voor langere chauffeurs voldoende beenruimte is.

De langere uitvoering van de Spirit levert naast beenruimte ook een grotere hefkracht op. De vorige versie kon 1.500 kg aan, de achterhef van de nieuwe 70 Dualsteer tilt 1.900 kg. De versnellingsbak laat zich het best omschrijven als een half-automaat die een hydrostaat evenaart. Dat betekent dat de rijrichting onder belasting kan worden gewijzigd. Ook kan er een versnelling op- of terug worden geschakeld zonder dat de trekker in kracht verliest. De Spirit 70 Dualsteer is de eerste trekker uit de BCS fabriek die is uitgevoerd met een stop&go functie. Dat kan van pas komen wanneer bij het berm maaien een obstakel het werk verspert. Is dat het geval, dan kan de chauffeur op het rempedaal trappen, de maaiarm heffen, het obstakel voorbij gaan en weer door met het werk. De stop&go functie wordt in- of uitgeschakeld met een oranje knop links naast het stuur.

De stop&go functie wordt in- en uitgeschakeld met de oranje knop.

Klimaatcontrole en led-verlichting

Het vermogen van 46 kW (63 pk) haalt de Spirit uit een viercilinder Kohler stage V motor. Voor wat de besturing betreft zijn er drie keuzes: Knikbesturing, voorwielbesturing of de Dualsteer zoals die op de EIMA te zien is. Dualsteer is kort gezegd knikbesturing en vierwielaandrijving in één. De cabine wordt standaard uitgevoerd zonder klimaatcontrole. Optioneel is een luxere werkplek in klasse 4 met klimaatcontrole. Kies je voor die uitvoering, dan krijg je er standaard een led-verlichtingspakket bij. De joystick in de cabine is voorzien van een draaiwieltje waarmee de gevoeligheid van de bediening ingesteld kan worden. De gele knop op de joystick is voor het in- en uitschakelen van de aftakas.  

Met het draaiwieltje aan de linkerzijde van de joystick wordt de gevoeligheid ingesteld. De gele knop is voor het in- en uitschakelen van de aftakas.

De prijs van de nieuwe BCS is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de uitvoering met klimaatcontrole zo’n 25 procent duurder is dan de standaardversie.