Favoriet

Blog

Flessen vullen

Van het inspuiten van waterstof in een dieselmotor tot het opwekken van elektriciteit met behulp van een brandstofcel – de ontwikkeling van waterstoftechniek gaat steeds verder. En er is nu ook een nieuwe vinding: de Hyro-motor van de Duitse producent EVS Hydrogen.

Van het inspuiten van waterstof in een dieselmotor tot het opwekken van elektriciteit met behulp van een brandstofcel – de ontwikkeling van waterstoftechniek gaat steeds verder. En er is nu ook een nieuwe vinding: de Hyro-motor van de Duitse producent EVS Hydrogen.

Of nieuw… De EVS Hyro is gebaseerd op het aloude wankelmotorconcept, techniek die beroemd en – eerlijk is eerlijk – ook een beetje berucht is: vrij gevoelig voor slijtage, een hoog brandstof- en oliegebruik en een niet optimale verbranding. Maar gelden deze nadelen nog steeds als je er waterstof in verbrandt? EVS verwacht van niet en geeft aan dat er slechts hete waterdamp uit de uitlaat komt. Handig is vooral dat de EVS Hyro na wat ombouwwerk de rol van een gangbare benzine- of dieselmotor kan overnemen. De waterstof zit in een fles bovenop of in de machine – net als bij een gasheftruck. Als we de importeur mogen geloven, kan de motor op 1 kg waterstof behoorlijk wat uren draaien. En als de tank leeg is, vervang je de fles of kun je hem vullen bij een tankstation. Machine-importeur Vanderklugt Groentechniek uit Stellendam (ZH.) haalt de motor sinds begin dit jaar naar Nederland. Een uur voor opening van De Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg (Ov.) had ik de mogelijkheid om rustig bij te praten met verkoper Niels van der Klugt. Tijdens dat gesprek werden we meermaals onderbroken door machinebouwers en -importeurs die uit nieuwsgierigheid alvast een kijkje kwamen nemen bij het nieuwe motorblok. Hoewel er nog weinig te zien was, toont deze interesse aan dat fabrikanten en importeurs de boot niet willen missen. Ze kwamen toch even peilen of de motortechniek wellicht geschikt is voor hun machines.

Vanderklugt Groentechniek gaat de motor in elk geval zelf in een aantal machines bouwen. De tijd zal uitwijzen of andere fabrikanten de motor ook gaan gebruiken. De mogelijkheden zijn groot, dus misschien staat u binnenkort met uw maaimachine of werktuigendrager wel waterstof te tanken.

Gerelateerde artikelen