Als eerste is de aandrijving vernieuwd. De aftakas drijft een brede powerband aan, die op zijn beurt de rotor aandrijft. De band zorgt volgens de fabrikant voor een dempend effect, zodat de opraapwagen zich beter kan aanpassen op de verschillende gewasomstandigheden ondanks het hoge vermogen dat er door de trekker wordt gegeven. Dat moet de aandrijving beschermen en tegelijkertijd slijtage tot een minimum beperken, aldus de constructeurs van Pöttinger.
De machine is voorzien van een gestuurde pick-up met een werkbreedte van 2,30 meter. Een hydraulisch systeem past de snelheid van die pick-up automatisch aan de rijsnelheid van de trekker aan. De pick-up met zeven tandrijen heeft standaard positieregeling die voor een maximale doorvoer van het gewas moet zorgen. Optioneel zijn de tastwielen hydraulisch naar binnen te klappen voor een gereduceerde transportbreedte. Voor minder draagkrachtige gebieden is optioneel een nalooprol achter de pick-up leverbaar, die wanneer de loopwielen in het spoor van de trekker wegzakken voorkomt dat de opraper te diep werkt. Nieuw is dat de pick-up nu in 10 minuten te verwijderen is om de wagen in te zetten als silagewagen in de mais. Het scheelt 520 kg aan gewicht en levert flink meer bodemvrijheid op.
48 messen
Een gewasrol en -geleider zorgen ervoor dat wind geen kans heeft en ook kort gewas schoon wordt opgenomen. De pick-uptanden transporteren het gewas naar boven en brengen het over naar de rotor. De snijrotor groeit met 50 mm tot een diameter van maar liefst 850 mm. Dankzij 48 messen – die optioneel aan beide kanten te gebruiken zijn – is de theoretische snijlengte 34 mm. Net als voorheen is de messenbalk naast de wagen te zwenken om het messen wisselen te vereenvoudigen. Wie tussendoor minder met de hand wil slijpen kan het AutoCut-slijpsysteem bestellen.
Beweegbare voorwand
In navolging van verschillende concurrenten komt ook Pöttinger nu met een beweegbare voorwand op de Jumbo-opraapwagens. De voorwand zorgt voor een beter benutting van de loze ruimte boven de invoer. De voorwand zorgt ervoor dat er bij gelijke wagenlengte 4,3 kuub extra meegenomen kan worden of dat de wagen een stuk korter kan zijn. Om het laden te vergemakkelijken is de bodem voorin de laadruimte 25 cm lager. Een dubbele bodemketting met een breekkracht van elk 13 ton transporteren het gras naar achteren. De laadautomaat is in drie standen aan te passen aan het gewas: van lage tot hoge compressie.
Snel lossen
De bodemketting is voorzien van een bodemketting met tweetraps-aandrijving voor snel lossen. Is de wagen voorzien van twee doseerwalsen (drie is optie) dan het volle vermogen op de doseerwalsen worden gezet. Dankzij de powerbandaandrijving worden de doseerwalsen geleidelijk ingeschakeld en is er maar liefst tot 210 kW (250 pk) beschikbaar voor de doseerwalsen. De bodemketting iets terugdraaien alvorens het inschakelen van de doseerwalsen is niet meer nodig. Volgens Pöttinger is de loscapaciteit ruim 30 procent vergroot en is de wagen in een minuut leeg.