Blog

Ook bij banden: ‘Meten is weten’

gijsbert_van_itersonTijdens verschillende presentaties ben ik tot de ontdekking gekomen dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de optimale bandenspanning in landbouwbanden.

Voor een lange levensduur van banden is de bandenspanning één van de belangrijkste items om op te volgen en te controleren. Maar wat is de juiste bandenspanning nu eigenlijk? Om bij het begin te beginnen: de spanning hangt af van de belasting van de band, het gewicht en van de maximumsnelheid van het voertuig. De bandenspanning die toegepast moet worden tijdens werkzaamheden wordt bepaald door de voor de band zwaarste omstandigheden. We gaan natuurlijk niet elk half uur de banden spanning aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan  grondtransporten. Vol  heen, leeg terug. Wanneer we leeg terug komen laten we de spanning, in de praktijk, niet af.

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Over welke band en afmeting spreken we?
  • Wat is de maximale belasting op de band?
  • Welke bandenspanning is nodig?
  • Welke bandenspanning moet/mag?
  • Wat voor manometer heeft u en in welke staat verkeert hij? (denk aan de schaalverdeling)

Het merk  en de maat van de band is vaak nog wel bekend. Maar op de vraag welke bandenspanning er werkelijk in de band zit,  krijg ik vaak toch nog te vaak het antwoord: ‘ongeveer zoveel bar’.  Cru gezegd, we pompen maar wat en kijken wel hoe ver de band doorbuigt en schoppen er dan nog eens met de klomp tegen aan.  Maar een antwoord op alle  bovengestelde vragen kunnen gebruikers vaak niet geven. En dat resulteert in een bandenspanning die vaak veel te hoog is. Soms wel tot honderd procent.  Ach ja, lucht is toch gratis?

Vreemd wat als ik vraag hoeveel liter olie er in de motor van de trekker moet wanneer ik die ververs, dan weet men dat wel. Het wordt ook nog eens gecontroleerd  met de gegevens van de trekker aan de hand van het onderhoudsboekje.  Als daar 8 liter in staat, doen we er toch ook geen 16 liter in omdat we zeker dat er genoeg olie in de motor zit? Toch?

Een te lage bandenspanning is niet goed, maar een te hoge spanning ook niet. Denk aan gevoeligheid voor shockbreuken , snellere slijtage en brandstofverbruik.

Voor een goed en optimaal gebruik van de banden  is het belangrijk om op de bovengestelde vragen een correct antwoord te  geven.  Weeg eens een keer de zwaarste situatie van het voertuig en bepaal de belasting per band. Met welke snelheid ga ik werken? Met deze informatie kun je in een belasting/spanningstabel de bijbehorende bandenspanning bepalen. Een goede manometer is daarbij van groot belang. En ja ik kom ze nog wel eens tegen, die meters zonder glas of wijzerplaat. Met een relatief goedkope digitale spanningsmeter kun je de bandenspanning ook controleren. Een manometer heeft meestal een schaalverdeling van 0 tot 12 bar. Wanneer we een bandenspanning nodig hebben van 1 of 1,2 bar, dan valt het niet mee om die op een schaalverdeling tot 12 bar af te lezen. Zo’n afwijking van 0,2 bar lijkt niet veel, maar is wel een afwijking van 20 procent als ik 1 bar in de band nodig heb.

Mijn advies: gebruik de juiste informatie en het juiste gereedschap, want:  ‘meten is weten als je weet wat je meet.’

 

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Gijsbert van Iterson
Over Gijsbert van Iterson
Gijsbert van Iterson is productmanager Agro van Michelin. Hij werkte van juli 1981 tot september 1994 in de Michelin-fabriek in Den Bosch bij ondermeer de technische dienst, de productieafdeling en de afdeling kwaliteitsbewaking. In oktober 1994 werd Van Iterson buitendienst medewerker vrachtwagenbanden voor de regio midden Nederland. Vanaf september 1996 neemt hij in de Benelux de technische marketing van de Michelin landbouwbanden voor zijn rekening. Nu is zijn werkgebied Nederland en Noord Duitsland.
1 Reactie op Ook bij banden: ‘Meten is weten’
  1. Avatar Jan Zonderland schreef:

    Gijsbert,
    Ik kan de inhoud van je artikel volledig onderschrijven.
    Door de juiste bandenspanning toe te passen bij elk specifiek werk kan er veel gewonnen worden zoals minder structuurbederf, minder brandstofverbruik, minder bandenslijtage en meer werk doen met een lichtere trekker.
    Wij zijn erg secuur in het toepassen van de juiste spanning in de trekkerbanden, met name in het voorjaar bij de zaai en pootbedbereiding.
    Hoervoor hebben we inderdaad de trekker met rotoreg ooit op een weegbrug gehad en aan de hand van die gewichten stellen wij de bandenspanning af mbv gegeven uit de bandenboeken.
    Echter, in hoeverre kun je de juiste bandenspanning bepalen aan de hand van de minimale belaste straal van een bepaalde band ? Deze waarde wordt voor elke Michelin trekkerband in de catalogus weergegeven.
    Dit zou makkelijker kunnen zijn dan iedere combinatie trekker/werktuig over de weegbrug te halen.
    Ik zie je reactie met belangstelling tegemoed.
    Mvg
    Jan Zonderland