Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Banden: Zwart en Rond

Al lang geleden, bij de start van mijn werkzaamheden bij Michelin in de productiefabriek in Den Bosch, werd er nog wel eens gekscherend gezegd: ‘banden: ze zijn zwart en rond en er zit ook nog een gat in, voor een velg’.

Al lang geleden, bij de start van mijn werkzaamheden bij Michelin in de productiefabriek in Den Bosch, werd er nog wel eens gekscherend gezegd: ‘banden: ze zijn zwart en rond en er zit ook nog een gat in,  voor een velg’.

Maar zo simpel is dat niet. Voor een buitenstaander die nooit heeft gezien hoe een band geproduceerd wordt, lijkt het simpel. Een klodder rubber, wat draden, textiel of metaal, gooi het in een vorm en klaar is Kees. Maar daarmee is Kees niet klaar.

Namaken

Neem eerst de ontwikkeling van banden. Het bedenken van een concept alleen al vergt veel nodige kennis. Vervolgens de productie, de te verwachten resultaten, de tests en de reactie van de gebruikers. Dan heb je het voor elkaar en dan kan iedereen het namaken. Eenvoudig toch? Uiterlijk wel, maar wat zit er binnen in die band?

Over banden is veel te schrijven, boekdelen zoals we dat kunnen zeggen. Lees iedere maand de vakbladen en u komt iets tegen over banden. Artikelen over prestatievergelijkingen, de ‘look’, prijsvergelijkingen, duurzaamheid, rendementen, kostprijs per uur et cetera,  te veel om op te noemen. Maar is er wel eens een test of proef gedaan over de meeropbrengst van het gewas? Vaak wordt bij aanschaf van banden alleen gekeken naar de prijs van die band. Maar eerder zou gekeken moeten worden naar: wat levert deze band mij op? Wat is het rendement van de band? Daar bedoel ik niet alleen het urenrendement mee.

Meerprijs

Bij aankoop van een voertuig, trekker of oogstmachine, wordt vaak gekeken naar wat de prestaties van deze voertuigen zijn. Wat verlangen we ervan en welk vermogen heeft het? Over het monteren van  extra accessoires is er vaak geen discussie. Want met deze extra’s kunnen we soms gemakkelijker en sneller werken. Wat dat kost? Ach, dat is toch makkelijk. Over de meerprijs van duizenden euro’s voor extra accessoires wordt niet zo lang gesteggeld. Dan moet er een keus voor de banden gemaakt worden en  begint de discussie pas. Soms gaat het over slechts een bedrag van 1.000 euro op een machine van 150.000 euro of meer. Als bandenleveranciers zeggen we dan: waar praten we nog over?

Er is een grote verscheidenheid en variëteit in banden. We zeggen niet: ‘als hij maar zwart en rond is’. Al naar gelang de werkzaamheden is er een band te kiezen. Bij de keuze van banden gaat het niet alleen om de prestaties van de band op de weg, maar ook over de meeropbrengst van het gewas door minder bodemverdichting. Tien ton of elf ton graan,  85 ton of 90 ton bieten per hectare? En dan wordt de prijs van banden van ondergeschikt belang.

Duurzaam

Ik zeg wel eens, de één houdt meer van de vader, de ander meer van de moeder. Waarom koopt de één alleen maar groene tractoren en de ander alleen blauwe of rode? Mijn dochter heeft een goedkoop tweedehands autootje. Zij komt met regen ook droog  aan op haar werk. Waarom rijden er dan toch zovelen met auto’s van meer dan  tienduizenden euro’s? We willen graag een duurzaam product, een investering die zichzelf terug verdient. Er is meer dan alleen maar zwart en rond…