Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Schoenmaker blijf bij je leest

Vijftig jaar geleden liep de eerste Ford-trekker van de montagelijn in de fabriek in het Engelse Basildon Een simpele en eenvoudige tractor. Als we deze Fordson vergelijken met een T7.270 AutoCommand van nu is er veel veranderd.

Hadden de eerste trekkers nog maar weinig elektronica aan boord, gedreven door hogere wensen van de gebruiker en aangepaste eisen voor wat betreft emissie, zijn de tractoren van vandaag geëvolueerd naar machines met veel meer elektronica dan men op het eerste zicht zal denken. Laat ik eens een paar voorbeelden geven: electronische hydraulische ventielen, CAN-bus, ISO-bus, continu variabele transmissies, beeldschermen, cruise controle, GPS. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

De aanschafprijs van trekkers die uitgerust zijn met dergelijke technieken hebben niet zelden een prijs die vergelijkbaar is met een middenklasse woning of een auto uit het hoge segment. Al deze technieken hebben onderhoud nodig. Waarschijnlijk uit gewoonte, zien we dat nog steeds veel gebruikers dit onderhoud zelf uit voeren, of laten uitvoeren door een monteur die zij hiervoor in dienst hebben genomen. Voor een monteur in vaste dienst moet toch al snel een bedrag van € 30.000 per jaar of meer aan loonkosten berekend worden.

Heeft u zich wel een afgevraagd hoeveel onderhoud hiervoor uitgevoerd kan worden? Niets ten nadelen van de kundigheid van de monteur. Eenvoudig onderhoud, als het vervangen van filters en olie, zal hij zeker goed kunnen uitvoeren. Maar onderhoud is meer dan dat. De electronische systemen op moderne landbouwmachines slaan tijdens het werk een veelheid aan gegevens op. Tijdens de onderhoudsbeurt bij de dealer worden deze systemen uitgelezen en, daar waar nodig, wordt er preventief ingegrepen. Hiermee is kans op stilstand tijdens de werkzaamheden te minimaliseren, maar helaas nooit uit te sluiten.

Garantievoorwaarden van fabrikanten en polisvoorwaarden van de verzekeraar schrijven voor dat onderhoud en reparaties aantoonbaar uitgevoerd dienen te worden door een erkende dealer.

Waarom willen we dan nog steeds het hoger risico op stilstand door gebrek aan onderhoud en een eventuele afwijzing van garantie of uitkering van de verzekeraar lopen? Waarom laten we het onderhoud niet over aan de expert? Hij/zij wordt getraind om mogelijke kansen op storingen te herkennen en door ervaring weten zij waar mogelijk zwakke punten zitten. De monteur van de dealer komt toch ook niet bij u het gras hakselen of het graan dorsen? Activiteiten waar u als gebruiker veel meer kennis van en ervaring mee heeft. Ofwel, doe waar je goed in bent en laat activiteiten waar je minder goed in bent over aan anderen.